MENCARI KETENANGAN HATI…

tasawuf-21Ketenangan itu dicapai melalui zikrullah. Namun zikrullah yang bagaimana dapat memberi kesan dan impak kepada hati? Ramai yang berzikir tetapi tidak tenang. Ada orang berkata, “ketika saya dihimpit hutang, jatuh sakit, dicerca dan difitnah, saya pun berzikir. Saya ucapkan subhanallah, alhamdulillah, Allah hu Akbar beratus-ratus malah beribu-ribu kali tetapi mengapa hati tidak tenang juga?”
Zikrullah hakikatnya bukan sekadar menyebut atau menuturkan kalimah. Ada bezanya antara berzikir dengan “membaca” kalimah zikir. Zikir yang berkesan melibatkan tiga dimensi – dimensi lidah (qauli), hati (qalbi) dan perlakuan (fikli). Mari kita lihat lebih dekat bagaimana ketiga-tiga dimensi zikir ini diaplikasikan.

Katalah lidah kita mengucapkan subhanallah – ertinya Maha Suci Allah. Itu zikir qauli. Namun, pada masa yang sama hati hendaklah merasakan Allah itu Maha Suci pada zat, sifat dan af’al (perbuatannya). Segala ilmu yang kita miliki tentang kesucian Allah hendaklah dirasai bukan hanya diketahui. Allah itu misalnya, suci daripada sifat-sifat kotor seperti dendam, khianat, prasangka dan sebagainya.

  • Dimensi kata, rasa dan tindakan

Jika seorang hamba yang berdosa bertaubat kepada-Nya, Allah bukan sahaja mengampunkannya, malah menghapuskan catatan dosa itu, bahkan menyayangi dan memberi “hadiah” kepadanya. Firman Allah:
“Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya, mudah-mudahan Allah akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai…”At Tahrim 8
Firman Allah lagi:
“… Sungguh, Allah menyukai orang yang taubat dan menyukai orang yang menyucikan diri” al baqarah 222.

Sifat ini berbeza sekali dengan kita manusia yang kekadang begitu sukar memaafkan kesalahan orang lain. Dan segelintir yang mampu memaafkan pula begitu sukar melupakan – forgive yes, forget not! Hendak memberi hadiah kepada orang yang bersalah mencaci, memfitnah dan menghina kina? Ah, jauh panggang daripada api! Begitulah kotornya hati kita yang sentiasa diselubungi dendam, prasangka dan sukar memaafkan. Tidak seperti Allah yang begitu suci, lunak dan pemaaf. Jadi, apabila kita bertasbih, rasa-rasa inilah yang harus diresapkan ke dalam hati. Ini zikir qalbi namanya.

Tidak cukup di tahap itu, zikrullah perlu dipertingkatkan lagi ke dimensi ketiga. Hendaklah orang yang bertasbih itu memastikan perlakuannya benar-benar menyucikan Allah. Ertinya, dia melakukan perkara yang selaras dengan suruhan Allah yang Maha Suci dan meninggalkan apa yang dilarang-Nya. Yang halal, wajib, harus dan sunat dibuat. Manakala yang haram dan makruh ditinggalkannya. Zina, mengumpat, mencuri, memfitnah dan lain-lain dosa yang keji dan kotor dijauhi. Bila ini dapat dilakukan kita telah tiba di dimensi ketiga zikrullah – zikir fikli!  

Sekiranya ketiga-tiga dimensi zikrullah itu dapat dilakukan, maka kesannya sangat mendalam kepada hati. Sekurang-kurang hati akan dapat merasakan empat perkara:

  • Rasa kehambaan.
  • Rasa bertuhan.
  • Memahami maksud takdir.
  • Mendapat hikmah di sebalik ujian.

Hati adalah sumber dari segala-galanya dalam hidup kita, agar kehidupan kita baik dan benar, maka kita perlu menjaga kebersihan hati kita. Jangan sampai hati kita kotori dengan hal-hal yang dapat merosak kehidupan kita apalagi sampai merosak kebahagiaan hidup kita di dunia ini dan di akhirat nanti. Untuk menjaga kebersihan hati maka kita juga perlu untuk menjaga penglihatan, pendengaran, fikiran, ucapan kita dari hal-hal yang dilarang oleh Allah SWT. Dengan menjaga hal-hal tersebut kita dapat menjaga kebersihan hati kita. Dengan hati yang bersih kita gapai kebahagiaan dunia dan akhirat.

  • Rasa kehambaan.

Rasa kehambaan ialah rasa yang perlu ada di dalam hati seorang hamba Allah terhadap Tuhan-Nya. Antara rasa itu ialah rasa miskin, jahil, lemah, bersalah, hina dan lain-lain lagi. Bila diuji dengan kesakitan, kemiskinan, cercaan misalnya, seorang yang memiliki rasa kehambaan nampak segala-galanya itu datang daripada Allah. Firman Allah:
“Katakanlah (Muhammad), tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah pelindung kami, dan hanya kepada Allah bertawakal orang-orang yang beriman.” At Taubah: 51

Seorang hamba akan pasrah dan merasakan bahawa dia wajar diuji. Bukankah dia seorang hamba? Dia akur dengan apa yang berlaku dan tidak mempersoalkan mengapa aku yang diuji? Kenapa aku, bukan orang lain? Ini samalah dengan mempersoalkan Allah yang mendatangkan ujian itu. Menerima hakikat bahawa kita layak diuji akan menyebabkan hati menjadi tenang. Jika kita “memberontak” hati akan bertambah kacau.

Imam Ghazali rhm pernah menyatakan bahawa cukuplah seseorang hamba dikatakan sudah “memberontak” kepada Tuhannya apabila dia menukar kebiasaan-kebiasaan dalam hidupnya apabila diuji Allah dengan sesuatu yang tidak disukainya. Misalnya, dia tidak lalu mahu makan-minum secara teratur, tidak mandi, tidak menyisir rambut, tidak berpakaian kemas, tidak mengemaskan misai dan janggut dan lain-lain yang menjadi selalunya menjadi rutin hidupnya. Ungkapan mandi tak basah, tidur tak lena, makan tak kenyang adalah satu “demonstrasi” seorang yang sudah tercabut rasa kehambaannya apabila diuji.

Bila ditimpa ujian kita diajar untuk mengucapkan kalimah istirja’ – innalillah wa inna ilaihi rajiun. Firman Allah:
“…Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-nyalah kami kembali.” Al baqarah 156

Mengapa kita diperintahkan mengucapkan istirja’? Kalimah ini sebenarnya mengingatkan kita agar kembali merasakan rasa kehambaan. Bahawa kita adalah hamba milik Allah dan kepada-Nya kita akan dikembalikan. Kita layak, patut dan mesti diuji kerana kita hamba, bukan tuan apalagi Tuhan dalam hidup ini.

  • Rasa bertuhan.

Rasa kehambaan yang serba lemah, miskin, kurang dan jahil itu mesti diimbangi oleh rasa bertuhan. Bila kita rasa lemah timbul pergantungan kepada yang Maha kuat. Bila kita rasa kurang timbul pengharapan kepada yang Maha sempurna. Bila miskin, timbul rasa hendak meminta kepada yang Maha kaya. Rasa pengharapan, pengaduan dan permintaan hasil menghayati sifat-sifat Allah yang Maha sempurna itulah yang dikatakan rasa bertuhan.

Jika rasa kehambaan menyebabkan kita takut, hina, lemah sebaliknya rasa bertuhan akan menimbulkan rasa berani, mulia dan kuat. Seorang hamba yang paling kuat di kalangan manusia ialah dia yang merasa lemah di sisi Allah. Ketika itu ujian walau bagaimana berat sekalipun akan mampu dihadapi kerana merasakan Allah akan membantunya. Inilah rasa yang dialami oleh Rasulullah SAW yang menenteramkan kebimbangan Sayidina Abu Bakar ketika bersembunyi di gua Thaur dengan katanya, “la tahzan innallaha maana – jangan takut, sesungguhnya Allah bersama kita!”

Rasa bertuhan inilah yang menyebabkan para nabi dan Rasul, mujaddid dan mujtahid, para mujahid dan murabbi sanggup berdepan kekuatan majoriti masyarakat yang menentang mereka mahupun kezaliman pemerintah yang mempunyai kuasa. Tidak ada istilah kecewa dan putus asa dalam kamus hidup mereka. Doa adalah senjata mereka manakala solat dan sabar menjadi wasilah mendapat pertolongan Allah. Firman Allah:
“Dan pohonlah pertolongan dengan sabar dan solat.” Al Baqarah.

Dalam apa jua keadaan, positif mahupun negatif, miskin ataupun kaya, berkuasa ataupun rakyat biasa, tidak dikenali ataupun popular, hati mereka tetap tenang. Firman Allah:
“Dialah Tuhan yang menurunkan ketenangan ke dalam hati orang yang beriman, supaya keimanan mereka makin bertambah daripada keimanan yang telah ada. Kepunyaan Allah tentang langit dan bumi, dan Allah itu Maha Tahu dan Bijaksana.” Al Fathu 4.

Bila hati tenang berlakulah keadaan yang dijelaskan oleh Rasulullah SAW melalui sabdanya:
Maksudnya: Amat menarik hati keadaan orang beriman, semua pekerjaannya baik belaka, dan itu ada hanya pada orang beriman: Jika memperoleh kesenangan, dia bersyukur. Dan itu memberikannya kebaikan (pahala). Jika ditimpa bahaya (kesusahan), dia sabar dan itu juga memberikannya kebaikan.” – Al Hadis.

  • Memahami maksud takdir Allah.

Mana mungkin kita mengelakkan daripada diuji kerana itu adalah takdir Allah SWT. Yang mampu kita buat hanyalah meningkatkan tahap kebergantungan kita kepada Allah di samping berusaha sedaya upaya menyelesaikan masalah itu. Ungkapan yang terkenal: We can’t direct the wind but we can adjust our sail – kita tidak mampu mengawal arah tiupan angin, kita hanya mampu mengawal kemudi pelayaran kita.

Kemudi dalam pelayaran kehidupan kita hati. Hati yang bersifat bolak-balik (terutamanya bila diuji) hanya akan tenang bila kita beriman kepada Allah – yakin kepada kasih-sayang, keampunan dan sifat pemurah-Nya. Dalam apa jua takdir yang ditimpakan-Nya ke atas kita adalah bermaksud baik sekalipun kelihatan negatif. Baik dan buruk hanya pada pandangan kita yang terbatas, namun pada pandangan-Nya yang Maha luas, semua yang ditakdirkan ke atas hamba-Nya pasti bermaksud baik.

Tidak salah untuk kita menyelesaikan masalah yang menimpa (bahkan kita dituntut untuk berbuat demikian), namun jika masalah itu tidak juga dapat diselesaikan, bersangka baik kepada Allah berdasarkan firman-Nya:
“Ada perkara yang kamu tidak suka tetapi ia baik bagi kamu dan ada perkara yang kamu suka tetapi ia buruk bagi kamu, Dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan kamu tidak mengetahuinya”
Surah Al Baqarah : 216
Seorang ahli hikmah, Ibn Atoillah menjelaskan hakikat ini menerusi katanya, “barang siapa yang menyangka sifat kasih sayang Allah terpisah dalam takdir-Nya, maka itu adalah kerana pen¬deknya penglihatan akal dan mata hati seseorang.”

Siapa tidak inginkan kekayaan, malah kita dituntut mencari harta. Namun jika setelah berusaha sedaya upaya, masih miskin juga, bersangka baiklah dengan Tuhan… mungkin itu caranya untuk kita mendapat pahala sabar. Begitu juga kalau kita ditakdirkan kita tidak berilmu, maka berusahalah untuk belajar, kerana itulah maksud Allah mentakdirkan begitu.

Kalau kita berkuasa, Allah inginkan kita melaksanakan keadilan. Sebaliknya, kalau kita diperintah (oleh pemimpin yang baik), itulah jalan untuk kita memberi ketaatan. Rupanya cantik kita gunakan ke arah kebaikan. Hodoh? kita terselamat daripada fitnah dan godaan. Ya, dalam apa jua takdir Allah, hati kita dipimpin untuk memahami apa maksud Allah di sebalik takdir itu.

Jadi, kita tidak akan merungut, stres dan tertekan dengan ujian hidup. Hayatilah kata-apa yang ditulis oleh Ibnu Atoillah ini:
“Untuk meringankan kepedihan bala yang menimpa, hendak dikenal bahawa Allah-lah yang menurunkan bala itu. Dan yakinlah bahawa keputusan (takdir) Allah itu akan memberikan yang terbaik.”

Tadbirlah hidup kita sebaik-baiknya, namun ingatlah takdir Tuhan sentiasa mengatasi tadbir insan. Jangan cuba mengambil alih “kerja Tuhan” yakni cuba menentukan arah angin dalam kehidupan ini tetapi buatlah kerja kita, yakni mengawal pelayaran hidup kita dengan meningkatkan iman dari semasa ke semasa. Kata bijak pandai: “It’s not what happens to you, but it’s what you do about it. It is not how low you fall but how high you bounce back!”

  • Mendapat hikmah bila diuji.

Hikmah adalah sesuatu yang tersirat di sebalik yang tersurat. Hikmah dikurniakan sebagai hadiah paling besar dengan satu ujian. Hikmah hanya dapat ditempa oleh “mehnah” – didikan langsung daripada Allah melalui ujian-ujian-Nya. Ra¬sul¬ullah s.a.w. bersabda, “perumpamaan orang yang beriman apabila ditimpa ujian, bagai besi yang dimasukkan ke dalam api, lalu hilanglah karatnya (tahi besi) dan tinggallah yang baik sahaja!”
Jika tidak diuji, bagaimana hamba yang taat itu hendak mendapat pahala sabar, syukur, reda, pemaaf, qanaah daripada Tuhan? Maka dengan ujian bentuk inilah ada di kalangan para rasul ditingkatkan kepada darjat Ulul Azmi – yakni mereka yang paling gigih, sabar dan berani menanggung ujian. Ringkas¬nya, hikmah adalah kurnia termahal di sebalik ujian buat golongan para nabi, siddiqin, syuhada dan solihin ialah mereka yang sentiasa diuji.
Firman Allah: Apakah kamu mengira akan masuk ke dalam syurga sedangkan kepada kamu belum datang penderitaan sebagai¬mana yang dideritai orang-orang terdahulu daripada kamu, iaitu mereka ditimpa kesengsaraan, kemelaratan dan ke¬goncangan, sehingga Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya merintih: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?”
(Surah al-Baqarah: 214)
Pendek kata, bagi orang beriman, ujian bukanlah sesuatu yang negatif kerana Allah sentiasa mempunyai maksud-maksud yang baik di sebaliknya. Malah dalam keadaan ber¬dosa sekalipun, ujian didatangkan-Nya sebagai satu peng¬ampunan. Manakala dalam keadaan taat, ujian didatangkan untuk meningkatkan darjat.
Justeru, telah sering para muqarrabin (orang yang hampir dengan Allah) tentang hikmah ujian dengan berkata: “Allah melapangkan bagi mu supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan dan Allah menyempitkan bagi mu supaya engkau tidak hanyut dalam kelapangan, dan Allah melepaskan engkau dari keduanya, supaya engkau tidak bergantung kepada sesuatu selain Allah.
Apabila keempat-empat perkara ini dapat kita miliki maka hati akan sentiasa riang, gembira dan tenang dengan setiap pekerjaan yang dilakukan. Sentiasa melakukan kerja amal, tolong menolong, bergotong royong, sentiasa bercakap benar, sopan dan hidup dengan berkasih sayang antara satu dengan lain.
Marilah kita bersihkan hati kita dari segala kotorannya dengan memperbanyak zikrullah. Itulah satu-satunya jalan untuk mencari kebahagiaan di dunia dan di akhirat nanti. Manusia perlukan zikir umpama ikan perlukan air. Tanpa zikir, hati akan mati. Tidak salah memburu kekayaan, ilmu, nama yang baik, pangkat yang tinggi tetapi zikrullah mestilah menjadi teras dan asasnya.
Insya-Allah, dengan zikrullah hati kita akan lapang sekalipun duduk di dalam pondok yang sempit apatah lagi kalau tinggal di istana yang luas. Inilah bukti keadilan Allah kerana meletakkan kebahagiaan pada zikrullah – sesuatu yang dapat dicapai oleh semua manusia tidak kira miskin atau kaya, berkuasa atau rakyat jelata, hodoh atau jelita. Dengan itu semua orang layak untuk bahagia asalkan tahu erti dan melalui jalan yang sebenar dalam mencarinya. Rupa-rupanya yang di cari terlalu dekat… hanya berada di dalam hati sendiri!

366 thoughts on “MENCARI KETENANGAN HATI…

  1. Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah.Semoga kite diberikan kekuatan dan kemampuan untuk sentiasa berzikir dan mengingatiNya.

    Ampunkanlah hambamu ini ya Allah jika kami kekadang leka untuk mengingatiMu ya Allah. Artikel yang begitu menyedarkan diri kita sebagai hamba yang lemah. Tiada upaya melainkan jika diberi pertoongan dariNya.

  2. Salaam…

    sungguh tenang juga pabila membaca kupasan yg ust buat mengenai zikrullah ini.

    ‘lazat’nya ia pabila betul2 dpt diserap dalam hati sanubari ini utk dipraktikan kelak.

    suka dgn quote ust, sgt kena dgn topic ini, ‘kuatkan fikir,tingkatkan zikir’. Dan ayat last itu juga sgt terkesan, “Rupa-rupanya yang di cari terlalu dekat… hanya berada di dalam hati sendiri!”

  3. subhanallah,Agung nya Maha Pencipta.
    Sekurang-kurang dapat mengerti mengapa dan kenapa doa dan permintaan kita tidak diterimaNya.Adakah Allah itu zalim?
    Tidak….. tapi sebab kita yang menzalimi Allah.

  4. SUBHANALLAH…

    mgalir aimata sya merenungi segala ayat2 dan kenyataan2 diatas..airmata ini lah bukti sya byk dosa.hati tdk tenang juga lah bukti sya byk dosa.

  5. sya pernah ditimpa “sakit” (kena sihir) dlm hampir 2thn..dlm proses penyembuhan, ada suatu hari tu sya tk kenal sapa diri sya n knapa sya jdi begini (waktu asyik bbaring krn sakit)sya spt lupa apa yg terjadi sebelum itu maksud sya masa lalu sya.dlm proses penyembuhan sya merasa spt hampir dgn sesuatu, sesuatu yg sya sendiri tdk tahu.spt dinding / hijab yg selama ini menutupi sya, dan perlahan2 dinding itu terbuka dan sya spt melihat sesuatu yg baru (sukar digambarkan) dan merasa dekat pd sesuatu yang sya sndiri tdk tahu, hari demi hari sya asyik tmenung..bfikir..sapa diri sya sbenarnya..

    ALLAH MAHA BESAR…

    hijab selama ini “ttutup” dibuka ALLAH…sya mgalirkn airmata..rasa RINDU PADA ALLAH btandang pd ketika itu..Rupanya “musibah” itu ALLAH menyuci dosa2 sya shingga sya merasa spt bru dilahirkan…SUKAR UTK MBAYANGKAN PERASAAN SYA KETIKA ITU….SGT MAHAL HARGANYA…

  6. Alhamdulliah, Artikel yagn sangat bermanfaat dan memberi kesan kepada hati yg sedang berduka. Hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang. Jazakallah ust.

  7. Salam,

    Jazakallah atas respons. Semoga Allah ceriakan hati anda dengan kemanisan iman hari ini dan seterusnya. Gembira!

  8. Salam,

    Allah menyakitkan untuk MENYEMBUHKAN. Menyempitkan untuk MELUASKAN. Hebat pengalaman intan. Daoakan kita semua dapat jalur yang sama dalam menyusuri jalan Ilahi. Amin.

  9. Salam Intan,
    Air mata orang yang berdosa lebih Allah sukai daripada tasbih para wali!

  10. Salam Ustaz..lama x berhubung slpas kita sama2 mnjadi ahli panel forum di uitm s.alam,jumpa juga blog Ustaz..penulisan yg amat baik,lbih2 lgi bila mngmbil bahan dari al-hikam…tetapi adalah lebih beruntung dan mngalir barakah dlm penulisan dan penyampaian kita skiranya kita terlebih memakan buah trsebut,takut-takut kita mmberi kulit buah shja pd saudara-saudara kita.biar kita mrasai kemanisan dlm beribadat,ketenangan dlm melihat makhluq ciptaanNya,kelazatan tika menyebutNya,perendahan diri secara mutlaq tatkala sujud dhadapanNya..tggelam dan asyik dlm melihatNya.Jgn tnggelam dlm ego dan kemasyuran yg mnyebabkan kita terdinding dari org yg diberi akan ilmu hikmah.salam mujahadah

  11. Salam,

    Ustaz, sudah lama saya mencari nombor atau sebarang alamat untuk menemui ustaz. Hand pond saya dulu hilang dengan nombor-nombornya sekali (termasuk nombor hp ustaz). Syukran atas teguran. Saya terima sepenuhnya. Ya, ya… takut saya memberi kulitnya. Doakan ya. Agar mujahadah saya semakin kuat dan dibantu Allah. Sedang bertatih, jatuh-bangun dalam perjalanan yang panjang dan sukar menuju Allah. Ustaz di mana sekarang? Teruskan perjuangan! Saya doakan ustaz tenang, bahagia dan dipandu Allah selalu dalam perjuangan Islam. Amin.

  12. salam…

    Amin Ya Rabb… Ana tggl di K.Terengganu skrg… kalau ustaz dtg cni cntct ana ye 014-5424 090… Mudah-mudahan kita sama2 diberi kekuatan utk sentiasa bermujahadah dan terus berada di landasan kebenaran demi mempertahankan Islam… jangan lupa lwt blog ana… bru b’tatih dalm menguasai teknologi…mg dpt salurkan dakwah pd semua…

    http://mualaffalbidayuhi.blogspot.com

  13. Salam Ustaz ,sebuah artikel yang cukup berguna untuk semua golongan umat islam.terutamanya kepada sesiapa yang mahu mencari ketenangan.

  14. Assalamualaikum wbt. ustaz,
    Terime kasih saya ucapkan kerana ustaz menulis catatan sebegini rupa yang membantu ramai golongan berfikir untuk terus berada di jalan Allah.”Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali yang berpesan-pesan pada kebenaran dan kesabaran.” (103;1-3). Saya sangat berterima kasih pada ustaz kerana menyebarkan ilmu-ilmu Allah. Seandaian pohon-pohon menjadi pena dan lautan menjadi tinta tak kan pernah habis kalimah Allah menghiasi alam ini. Semoga Allah memberi hikmah yang terang kepada semua yang dikehendakinya. Amin

  15. ya allah rendah ny hamba mu ini.
    yang slalu berbuat dosa & brbuat lagi.
    apakah aku pantas mnjadi hamba mu?….

  16. Betapa besar kasih sayang Allah pda hamba-hambaNya..
    Dikala leka.. Allah tiupkan kekosongan didalam jiwa supaya mengingati dan kembali kepadaNya..
    Takut andai diri tak sekuat mana untuk menghadapi setiap ujian..
    Kerana diri cuma insan biasa..

  17. Sungguh tenang membaca setiap kalimah ustaz, seperti telah bertemu dengan apa yg saya cari selama ini….rupa2nya yang dicari terlalu dekat. Sukarnya untuk mendidik hati, ustaz. Selalu berbolak balik seperti yg ustaz cakap. InsyaAllah saya kan praktikkan zikir yang begini. Terima kasih.

  18. Subhanallah..saya baru saje dilanda badai rumahtangga..setiap hari menangis, tak boleh bekerja,tak lalu makan..hidup saya berendam air mata..tenang hati saya apb membaca artikel ini..Allah lah yang maha agung…

  19. Alhamdulillah ..ini adalah sesuatu yang amat diperlukan oleh hamba Allah yang berada dalam kekalutan mencari ketenangan jiwa..

  20. salam ustaz.. nukilan ustaz penawar hati yang duka dan mendekatkan diri dan redha kepada takdir ALLAH.. alhamdullillah.. tenang hati dengan menghayati tulisan ustaz..

    Salam puan Nor, boleh kita bersahabat di alam siber ini.. kita punya masalah yang sama.. rumahtangga di landa badai.. setiap hari menangis dan merintih dgn takdir yg menyiksakan ini.. cuma dengan mengingati ALLAh hati menjadi tenang.. mujurlah kita jumpa artikel ustaz ini dpt membantu merawat hati kita yg luka.. marilah kita berkongsi nasihat menasihati sesama kita untuk kita mcari bahagia dlm rahmat ALLAH.. Puan, email saya – azzahaziz@gmail.com.

    Ustaz, maaf ye saya guna ruang ini utk mcri sahabat senasib sekadar bertukar pndapat dan berkongsi rasa dismping memperbaiki kesilapan, kekurangan sbgai isteri dan hamba ALLAH.. maaf ye ustaz jika saya dah buat salah..

  21. Salam aziza,
    Ambil sahaja zikir yang diberikan oleh Rasulllah SAW kepada anak perempuannya Siti Fatimah. Subhanallah 33x, Alhamdulillah 33 x dan Allah hu Akbar 33 x. Tak payah tunggu lepas solat… Bila-bila sahaja.

    Jika hendakkan tambahan baca 4 Qul selalu.

    Jika hendak yang panjang sedikit, baca ayat-ayat Manzil, dapatkan himpunan ayat-ayat tu di mana-mana kedai buku. Ayat Manzil ini khusus untuk ketengan mental dan hati kita.

    Tapi yang paling penting zikir hati… ingat selalu kita hamba Allah, ingat selalu Allah sayang kita, Ingat selalu yang Allah menguji kita kerana Allah hendak kita menjadi lebih baik daripada sebelumnya. Ingat syurga. Ingat janji Allah. Hidup ini singkat, ujian-Nya pun sekejap berbanding kekalnya hidup di akhirat.

  22. Ass. Hati saya sedang kalut. Saya skrg dalam tahap mencari ketenangan. Saya ingin mendekat pdNya,tp hati tak mau bersatu dg angan ini. Mhon ptunjuknya..
    Syukron

  23. Salam..Terima kasih ustaz ats post ini..
    Semoga Allah sentiasa memberi kekuatan dan kelapangan utk ustaz menulis..doakan sya semoga Allah berikan ketenangan dlm menghadapi hidup yg fana ini..t.kasih ustaz..

  24. salam ustaz,
    terima kasih atas ajaran dan panduan. zikir2 itu saya amalkan setiap lepas solat shaja.. lepas ni saya lakukan selalu.. manzil itu saya juga amalkan setiap lepas solat maghirb (kerana ada masa panjang).. insya Allah selepas ini saya cuba amalkan selepas setiap solat.. 4 Qul biasanye cuma saya baca bila nak tidur dan lepas solat (dalam manzil).. insya Allah ustaz, mudahan2 usaha saya ini mendekatkan saya dengan ALLAH.. benar kata ustaz.. hidup ini terlalu singkat utk di bazirkan dgn air mata kan.. moga Allah menguatkan hati saya supaya tahan di herdik dan di hina dan di keji serta di fitnah dgn prasangka2 seorang suami.. Ya Allah, dekatkan lah aku ke sisi MU..Ya ALLAH..saya akan ingat selalu.. ALLAH sayang kita, Allah menguji kita krn Allah hndak kita mjd lebih baik dari sbelumnya..Allah sayang saya.. Allah sayang saya.. YA ALLAH, ampuni dosa2 saya.. terima kasih ustaz.. Ya ALLAH, berkati usaha ustaz ini kejalanMU..amin

  25. Alhamdulillah,ana kembali padaNYA.Setelah melalui ujian hidup yg hampir2 menjerumuskan ana ke lembah hina.Datang hidayah Allah yg tak pernah kunjung malap.Betapa diri ini terasa dekat padaNYA.Syukur pada nikmah ujian itu.doakan ana terus istiqamah dalam mujahadah ini..

  26. Salam. Alhamdulillah. wassolatuwassalam ala rasulillah. Syukran ustaz. Saya suka artikel ustaz. Bila hati resah, selain zikrullah, saya akan kunjungi blog ustaz ni. kemalangan kereta yang disebabkan oleh kelalaian orang lain mengundang rasa kecewa dan tidak puas hati. kata hati membisikkan apakah doa menaiki kenderaan dan mohon keselamatan dalam perjalanan yang dibaca tak dimakbulkan. rasa terlalu sedih. rasa terasing dari rahmat Ilahi. ditambah pula dengan kerenah pihak bengkel dan pihak insuran yang menambah lagi luka di hati. namun diri ini segera beristighfar. Ya Allah, ampuni daku. setelah membaca artikel ini, hati kembali tenang. selamat meneruskan penulisan syifa’ hati ini.

  27. salam…
    ustaz..saya kini dalam keadaan yg sgt berduka,baru kehilangan tunang tersayang dlm kemalangan jln raya,dimana saya melanggar dia sendiri di atas takdir ALLAH…
    saya tersungkur dalam hidup sy sendiri ustaz,saya kehilangan dia saat kami hampir melangsungkan perkahwinan dan semua persiapan sedang dijalankan..dan dia pergi didalam pangkuan saya..
    ustaz…sgt berat dugaan yg ALLAH beri ini kepada saya,
    saya cuba jadi kuat dan cuba mendekatkan diri padaNYA…
    sesungguhNYA sy bergantung pada DIA…
    masih mampu kah sy menjadi pasangan dia di syurga nanti??
    sy sentiasa berusaha dan setiasa berdoa..semoga dengan izinNYA,
    saya dan dia diketemukan disana…
    saya masih dalam proses merawat hati saya…

  28. salam, ustaz..
    Alhamdulillah selepas membaca “Mencari Ketenangan Hati” dari ustaz, hati saya terasa tenang. Saya ada masalah kerana saya telah menjadi isteri pertama kepada suami saya. Hati saya sedih dan fikiran buntu jadi, saya akan praktikkan zikir untuk mengubati ketenangan jiwa saya. Insyaallah..

  29. SALam…….masalah sebati dgn diri sy.. dulu sy selalu menyalahkan takdir…. keadilan tidak berpihak pd sy.. namun kini sy sedar.. segalanyer telah tersurat.. kita hanya mampu bertawakal.. kini sy lebih mengingati-Nya.. walau segaLa musibah yang dtg sy masih kuat.. tidak serti dulu.. amat dan teramat lemah.. hingga sy terasa hidup ni hanya untuk mereka yg berkuasa.. sy sedar.. kerna menjauhi-Nya hati sy jd kosong.. kelam.. kini,hanya Dia tempat sy mengadu… hanya Dia…………. ALLAH S.W.T

  30. salam~
    alhamdulillah, ketika cuba mcari ketenangan dalam dri yg dhimpit ujian Allah
    sy tlh dtemukan dengan tulisan ustaz
    subhanallah..Maha Suci Allah, hati terasa tenang mbaca artikel ini..
    kebahagiaan di dunia hnya smentara, ujian Allah jga hanya sbntar
    jika dbandingankan kebahagiaan di akhirat yg sepatutnya dkejar
    doakan sy istiqamah dlm mcari ketenangan dan keredhaan Allah
    smoga Allah berkati usaha ustaz yg bpesan2 kpd kbaikan sesama umat..
    amin

  31. Assalamu’alaikum ustaz.
    Syukran atas tinta ini. Alhamdulillah, Allah tunjukkan salah satu jalan untuk saya mencari ketenangan hati, sangat mudah untuk berzikir, tapi untuk menghayatinya bukan senang. Bagaimana kita nak pujuk hati agar istiqomah dengan kebaikan yang kita lakukan ini ? Bila nafsu menguasai diri, segala amalan baik yang kita lakukan selama ini, hilang serta merta. Bantulah ana ustaz.

  32. Assalamualaikum ustaz…

    Saya banyak membaca apa yang ditulis oleh ustaz.Saya sekarang dalam keadaan buntu untuk membuat keputusan.Suami saya kawin lain, dengan orang sekampong saya yang saya anggap macam saudara saya sendiri.Alasan nya kerana ingin mempunyai anak.Saya ditakdirkan dapat mengandung tapi selalu keguguran. Kini suadah empat tahun berlalu dan dia telah dikurniakan 2 orang anak sekarang.Suami saya baik.Dia tidak pernah mengabaikan saya.Tapi sampai saat ini saya tidak dapat menerima kenyataan ini walaupun saya cuba faham ini adalah takdir yang telah ditentukan ALLAH kepada saya.Saya dalam dilema sekarang samada untuk teruskan hidup begini atau mengambil jalan penyelesaian dengan berpisah dari suami saya.Saya berharap ustaz dapat memberi sepatah dua pendapat untuk saya pertimbangkan.Terima kasih.

  33. salam
    Hebat tulisan ustaz kagum sy..terima kasih atas tulisan ustaz sangat memberi semangat kepada saya..saya skrg sakit.dulu selalu besedih dengan keadaan saya..wlpapa sy skrg alhamdullilah mulai sedar bahawa ujianNya ada hikmahnya..

  34. assalammualaikum ustaz,
    adakah Kursus Meneroka Rahsia Diri yang di anjurkan oleh.> sila rujuk
    irsyadtc.net boleh di terima pakai untuk diamalkan demi kebakkan.
    amalan yang di berikan termasuk zikir aurad al-qusyaisyah/madaniyyah,teknik pernafasan,doa nur nubawwah,ayat 33,tafakur khazanah ulama dll.kursus tersebut dikatakan untok ketenangan hati mendekatkandiri kpd Allah dan ia dikatakan mengikut disiplin2 yang di gariskan ahli sunnah wal jamaah dan ia diadakan di masjid2 seperti masjid Negri Shah Alam seolah olah ia di iktiraf oleh pihak ugama Islam negeri.
    harap ustaz dapat memberi penerangan.

  35. ya ALLAH,
    kpda-Mu hmba bersujud,
    ya ALLAH tanpa ridho dan rahmat-Mu
    dan tanpa rahmat dan ridho dari ORANG TUAku,
    mungkin aku takkan dapat berdiri disini sampai detik ini…..!!!!!!!!!
    🙂

  36. Menitis air mata membaca nukilan ust..sesungguhnya saya sangat memerlukan ketenangan brpunca prcintaan yg x ksampaian…kini barulah sy sedar betapa ALLAH S.W.T itu maha pengasih dan maha penyayang…subahanallah…

    hati saya kini terlalu keliru dan kacau…semoga dgn apa yang telah saya baca dpt sy amalkan dan semoga ALLAH S.W.T akan memakbulkan doa2 saya serta mengampunkan dosa2 sy yg lepas…Sy ptut mensyukuri apa yg ada pd sy…alhamdulillah…

  37. Assalammualaikum Ustaz,

    Alhamdulillah saya di temukan dgn article uztaz “Mencari Ketenangan Hati” ini ketika saya menanti waktu solat maghrib malam khamis. Ketika hati ini teralu sedih dgn masalah rumahtangga yang telah kami bina selama 20 tahun.
    Namun saya bersyukur ke hadrat ILLAHI kerana selalu di duga dan di uji sejak dari kecil hingga di usia begini. kerana saya pasti ALLAH itu MAHA ADIL, MAHA MENGETAHUI.
    Saya faham dan bersyukur bahawa segala ujian yang telah dan bakal saya hadapi semua nya ada lah untuk membersihkan dosa dosa saya.
    Namun saya hanya insan biasa….ada kala nya kesedihan itu terlalu menganggu kerja kerja harian saya. Lalu saya sentiasa mengingatkan diri dan anak2 bahawa dunia ini sementara.
    Insya’ALLAH saya akan terus cuba mencapai tahap tahap zikirullah yg telah ustaz huraikan diatas tadi demi mendekatkan diri kepada ALLAH. Hanya pada DIA kita meminta.

    Terima Kasih Ustaz.

  38. Salam zaitun,
    Setiap orang pasti diuji. Bila Allah uji, itu tanda Allah ingat dan sayangkan kita. Ujian adalah didikan langsung dari Allah. Ketika saya menulis ini, dan ketika anda membaca tulisan ini… kita pun sama-sama diuji. Percayalah, hidup tidak selalu indah, kerana di situlah keindahan hidup. Jika kita tidak diuji denganmasalah rumahtangga, kita pasti diuji dengan masalah kesihatan, kesempitan hidup dan sebagainya. Tidak ada hari tanpa diuji!

  39. Salam ash sheek,
    Keperitan ujian sangat terasa apabila mula-mula ia menimpa. Sabar, berikan sedikit masa… dengan berzikir. Lama nanti baru kita akan tersedar betapa bodohnya kita sewaktu mula-mula ia menimpa. Ramai orang yang bersyukur setelah beberapa tahun putus cinta… rupa-rupanya Allah berikan dia yang lebih baik daripada apa yang hilang. Masa, adalah ubat untuk menyembuhkan luka.

  40. salam, saya sangat suka entri ustaz ni…alhamdulillah dapat mengubat jiwa saya yang sedikit lara sekarang

  41. Assalamulaikum ustaz. Baru dapat tahu tentang buku ustaz dari MHI pagi td. Tersentuh hati baca entri ni coz pelbagai dugaan yang saya tempuhi sama seperti yang ustaz tuliskan. Memang betul apa yang ustaz katakan tentang berusaha dan selebihnya serahkan kepada Allah kerana Dia Maha mengetahui. Tetapi kadang-kadang apa yang saya luahkan di mulut mmg tak sama dgn hati. Memang susah nak mengajar hati untuk yakin dan sabar dgn ujian Allah….selalu ada perasaan tak puas hati. Saya mesti dapatkan buku ustaz, sekurang-kurangnya dapat jadi panduan dalam menguatkan Iman & Takwa kepada Allah.Thanks ustaz….semoga terus berkarya & menjadi panduan kepada insan lain.

  42. Salam Liza,
    Cara menundukkan hati hanyalah dengan bermujahadah melaksanakan ibadah-ibadah khusus seperti solat, baca quran, zikirullah dan lain-lain. Mesti sakit… tetapi mari sama-sama kita yakini sakit dalam mujahadah lebih mudah daripada penyesalan dan kekecewaan akibat dosa. Tapi di peringkat mujahadah kita tersiksa… buat taat tidak manis, buat dosa rasa kesal. Tersepit di celah-celah itupun kalau kita dipanggil Allah… telah tergolong dikalangan hamba yang sedang menuju-Nya. Allah tetap nilai, walaupun belum sampai!

  43. Assalammualaikum.Aq mau nanya gmn pandangan ustaz dgn anak muda zaman sekarang?Trkadang aq takut berteman.Takut trjerumus ke jalan yg tdk di ridhoi ALLAH.Tp apakah aq trmasuk org yg sombong karna menjaga diri dari?Biasa kejahilan lah yg bisa buat hati ni senang uztad.

  44. salam ustaz
    setuju dengan kata-kata ustaz ! tiada hari tanpa diuji !
    itulah beratnya tugas seorang khalifah dimuka bumi Allah ini..
    harus tetap tenang,sabar,syukur dgn apa jua yg Allah uji..harus berupaya menahan diri dari mengeluh dan terus tersenyum walaupun cukup pahit utk menelan ujian-ujian Allah..kerana mana mungkin Allah menganiaya hamba-hamba Nya..seorang khalifah harus memaksa diri tersenyum dan redha even belum nampak hikmah kejadian..yakin dgn Allah..Allah tau apa yg Dia lakukan..Dia sentiasa bersama-sama kita menghadapi ujian..Dia sediakan al-quran ,sunnah, dan tulisan-tulisan ilmuan seperti ust pahrol utk membantu khalifah-khalifah Nya bertahan dan terus bertahan dengan tenang sehingga akhir hayat dlm redha kepada ujiannya Nya..

  45. Terima kasih ustadz, artikel ini sangat bermanfaat bagiku yang sedang gundah, semoga dengan zikrullah sebaik-baiknya hatiku menjadi tenang kembali. Amin. Allah membantu hambaNya yang berdoa dan bertaubat.

  46. Ya Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang. Berkatilah ustaz pahrol ini, muliakanlah dia di sisiMU.. berikanlah dia ini lebih kelebihan kelebihan lagi agar dapat mendidik hati-hati kami yang memerlukan didikan dan membimbing hati-hati kami yang mendambakan bimbingan.. walaupun hanya di alam siber ini.. namun iainya amat menusuk ke kalbu.. rahmatnya Ya Allah.. berikan beliau kesihatan yang baik agar dapat diteruskan usaha yang mulia di sisiMU ini..amin.

  47. slm ustaz…terima kasih saya ucapkan atas kiriman artikel ini…sedih bila saya baca artikel ini…saya harap saya dikurniakan ketenangan hati setelah membacanya..pelbagai dugaan yang saya hadapi skrg smpai saya tak tahu apa lagi yang harus saya lakukan…terlalu berat rasanya untuk menanggung dugaan dariNya…moga ustaz dapat beri saya semangat untuk saya teruskan hidup di muka bumi Allah ini..amin~

  48. Salam Ustaz…

    Memang saya perlukan artikel sebegini untuk dibaca & dijadikan panduan untuk merawat hati..sekarang memang saya dilanda kekalutan yang kadang2 saya rase buntu tak jumpe jalan penyelesaian..ini disebabkan saya terlalu mengikut perasaan dan tidak melakukan perintah ALLAH dengan bersungguh2…mungkin ALLAH merindui rayuan saya didalam solat..dan menurunkan masalah yang bertalu2 sehingga saya tidak dapat berfikir dan rase tidak tenang di hati ini…selepas ini saya akan melakukan segala perintah dan sentiasa berzikir untuk santapan rohani..

  49. slm..ustaz..sy sgt2 menghargai dan tersentuh dengan kupasan ustaz tentang ketenangan hati ini..sy mahu siarkan artikel ustaz dlm blog sy ye..sy pautkan dan sertakan sekali laman web ini..harap ustaz izinkan..syukran..

  50. salam…

    Alhamdulillah selepas saya baca ..sy rasa tenang..dulu sysedih sgt sebab dpt tahu yg suami sy seorang gay..tp sy mcm dapat sinar slps baca ni..thanks..good job!!

  51. Assalamualaikum….

    Syukur ke hadrat Allah… Dulu saya dahagakan kasih sayang seorang yg bergelar manusia…. bahkan bukan hanya skali saya di uji… bukan tiada keinsafan dan kesedaran bahawa Allah adalah segala-galanya… tp apabila Allah memberikan manusia yang lebih baik sekali lagi saya di uji…. Kenapa? Peristiwa inilah yang menyedarkan saya bahawa saya asyik memerlukan manusia menyayangi saya… tp saya tak pernah sedar … Sesungguhnya ALLAH lebih menyayangi saya… Allah menyedarkan saya bahawa HATI saya tidak pernah merayu dan meminta agar ALLAH sentiasa menyayangi saya.. SAHABATKU sekalian… HATI adalah punca segala2nya dalam Hidup Kita… Bila hati kita tidak dekat dengan Allah maka timbullah rasa HATI yang suka menyalahkan Takdir Allah Taala… Artikel Ustaz ini menguatkan lagi ketenangan HATI saya terhadap Allah yang Maha Penyayang

  52. salam..
    syukran, ustaz di atas perkongsian ilmu..

    Benar,tiada apa yg lebih membahagiakan melainkan ketenangan hati..
    carilah apa jua alasan untuk berhusnuzhon dgn Allah akn stp keadaan yg dilalui..

  53. Assalamualaikum…
    Trima ksh ustaz atas artikel ini…ssgghnya tlh m’buka mata & hati sy utk memaafkan & melupakan segala p’bohongan seseorg dgn sy sebelum ini… sebelum ini memang sy dpt memaafkn dia tp sy prnh b’kata yg sy xkan melupakan sgala p’bohongan dia dgn sy slama ini…tp kini baru sy sedar bhwa stiap apa yg b’laku smuanya adalah ujian dariNya utk menguji sejauh mana kesabaran sy sbg hambaNya…siapalah sy untuk berdendam dgn org lain, sedang ALLAH SWT Maha Pengampun lg Maha Penyayang…

  54. Salam Nazirah,
    Ya… Tuhan menguji kita melalui hamba-Nya. Allah mengjar kita tentang sabar, ikhlas dan pemaaf… ketika berdepan dengan karenah insan.

  55. Alhamdulillah mksi tazd ilmunya, TOP BGT dah

    smga smuani bisa di terapkan dlm kehidupanku sehari2,
    krna manusia cuma bisa berdo”a,berharap & mencoba,
    do” ain aq ya…..?

    dari gelap….! menuju terang…….?

  56. Assalamualaikum Ustaz,

    Rasa terharu, sebak dan mengalir air mata bila mengenang akan duduk diri ini sebagai hambaNya yang dilahirkan kedunia ini. Semoga Allah sentiasa membantu kita agar dapat sentiasa mengingatiNya, bersyukur kepadaNya dan dapat memperbaiki amal ibadat kita kepadaNya. Minta Ustaz tolong doakan sama diri yang serba lemah ini.

  57. Alhamdulilah…. Artikel yg cukup menyerap dijiwa benar-benar menyedarkan kita, siapa kita…..

  58. salam ustaz,,
    mengalir airmata ini dengan artikel yang menarik dan cukup berkesan dari ustaz,terasa diri ini terlalu kerdil disisi ALLAH,mudahan ujian yang saya lalui sekarang ,dapat saya laluinya dengan tenang,kerana dengan ujian ini saya dapat rasakan yang ALLAH sentiasa bersama umatnya yang bersabar.ALLAH maha mengetahui isi hati umatnya.moga ustaz akan terus diberi rahmat dalam setiap apa yang dilakukan.

  59. Salam Salwani,
    Mudah-mudahan tangisan itu akan melembutkan hati. Teruskan mujahadah.

  60. salam ustaz…
    sekian waktu jiwa sy seakan kosong..sakit. semua adlah kerana peristiwa lalu yg sering menghatui sy. setiap saat sy takkan lupa ketika bhgianya rmhtga yang lalu..dan jg pedihnya derita bila diri dikhianati..perpisahan bt sy makin parah. sehingga saat ini rmhtga yg baru dibina masih blom dpt mghapuskan kenangan lalu..sy masih derita. Dlm mencari2 penawar hati ini sy tjumpa artikel ini…terima kasih ustaz. semoga sy tenang slepas ini..

  61. Salam mayang,
    Sebaik saja mengambil pengajaran daripada peristiwa yang lepas… lupakannya. Yesterday ended last night! Jangan biarkan “dia” menyakitimu dua kali. Sekali ketika dulu, sekali lagi ketika kau mengenangnya kini. Tapi biasalah… berilah masa. Masa akan mengubati luka masa lalu. Disamping itu berserah, berzikir dan pasrah kepada Allah. Yang pergi itu tidak baik bagimu… justeru, Allah yang mentakdirkan begitu. Semuga kau tenang dengan yang sekarang, dan bersangka baik, apa yang datang… datangnya daripada Allah! Amin.

  62. Salam Ustaz,
    Minta izin ustaz, sekadar ingin berkongsi sedikit pengalaman hidup diri ini..dari kecil hingga sekarang ini, dari peringkat usia sudah boleh mengingat peristiwa hidup (sekitar umur 6 tahun) sehinggalah sekarang ini (42 tahun), melalui proses remaja, bertunang, berkahwin dan mempunyai anak2, hidup saya tidak pernah kering dengan ujian…kekadang bertanya sendiri dalam hati, apakah aku ini terlahir ke dunia hanya untuk menempah tiket ke neraka…kenapa saya berkata begitu, ini adalah kerana kebanyakan ujian2 tersebut lebih menguji keimanan saya dan dalam banyak perkara saya rasa saya gagal menangani iman saya…Alhamdulillah, pada tahun 2007, saya menemui sesuatu dalam hidup saya…JANGAN CARI KASIH SAYANG MANUSIA, CARI KASIH SAYANG ALLAH…Alhamdulillah, hingga sekarang meski saya masih menghadapi beberapa ujian hidup, saya pasti Allah mendengar rintihan saya, mungkin saya tidak layak mendapat kasih sayang manusia tapi saya tak hilang kasih sayang Allah…lantas..buat rakan2 di sini, apa yang ustaz kongsikan di sini sememangnya bermanfaat, carilah redha Allah dalam kehidupan kita, inshaAllah hati kita akan menjadi tenang…terimakasih Ustaz atas artikel2 bermanfaat di blog ustaz ini. Moga Allah memberi kesihatan yg baik kepada ustaz dalam meneruskan usaha dakwah ustaz seterusnya…Amin…

  63. kupasan diatas sengant menyentuh semoga Allah menamkan ketenangan bagi kita para pembaca >trim

  64. salam,,,
    ustaz saya student,,,
    kebelakangan ni saya banyak kali runsing bila pulang ke asrama khususnya,,,
    tetapi selepas saya bace post ustaz saya amat tersedar,,,
    mungkin selama ini saya lalai dengan dunia sahaja,,
    yang wajib saya buat,,,
    pada saya ada lagi yang perlu saya tambahkan,,
    solat sunat,berzikir dan banyak lagi,,,
    ustaz selepas ini insya ALLAH saya akan berusaha untuk meningkatkan lagi amalan2 sunat,perkare2 yang baik bagi menyucikan hati saya lagi,,,
    ustaz doakan kejayaan saya bagi menghadapi final pada 18.04.2010 ini ya ustaz,,
    wasalam,,

  65. Salam Hana,
    Ya Allah, kurniakan kejayaan buat Hana dalam usahanya menjadi hamba dan khalifah yang baik dan solehah melalui tugasan dan peranannya. Amin.

  66. Hanya mengingati Allah hati menjadi tenang.Suka, duka,bahagia dan derita silih berganti.Jadikan Allah sandaran hati dlm semua perkara.insyalllah di situ ada ketenangan dan kebahagiaan.

  67. salam..sy sebenarnya bru je bkak lman web ni..sy sndri xtau ape yg sy cari dlm hdup..sy bru lps stpm..tgh tggu mana2 pggilan tuk smbung bljr,tu pn kl dpt la..sy mmg nk smbung bljr lg..fmly sy pun nak sgt tgk sy msuk u..tp sy ni dr sekolah xpnh nak yakin dgn ape yg sy bt..solat sy tau wajib,tp kadg2 bt kadg2 tak..sy tau ALLAH itu ada,sy tau sbgai orang islam sy wajib tunaikn ape yg sepatutnya tp sy bt endah xendah..dunia dah nk kiamat to ape bekalan sy nk bawa tuk ari akhirat..sy rasa mcm org bodo je..hidup tp tak gunakan peluang ni tuk btl2 hargai hidup sy..mcm mana ni?sape blh tlg sy?

  68. salam saya nk bertanya mengapa hati saya sering ternggu seperti terniat keluar islam ketika solat pula sering terniat keluar sembayang sya xthu mengapa ia terjadi sejak akhir-akhir ini sya nk tahu siapakah sya sekerang ini dan yangkeluar dari hati sya bkan kemahuan sya ia lahir sendiri tolonglah bagtau saya

  69. Salam ustaz…terima kasih kerana artikel ini memberikan kekuatan kepada saya…setelah 9 bulan menempuh ujian ini kadang-kadang saya merasa kuat dan kadang-kadang saya menjadi semakin lemah, sedangkan ujian yang saya alami ini semakin menyiksakan jiwa saya…hanya kepada Allah saya berdoa dan bergantung…terima kasih kerana mengembalikan semula kekuatan yang semakin hilang…menguatkan kembali kebergantungan saya kepada Allah SWT.

  70. hidup ni byk dugaan hati tak tenang tapi digagahkan jua untuk mencari ketenangan
    kalau tak de Allah apa jadi pada aku
    kalau takde kasih sayang Allah pe jadi pd jiwa dan perasaan aku
    aku hampir tak terima yg aku jgnlah Allah tinggalkan aku
    lupakan aku
    Aku amat memerlukanNYA

  71. yaallah ,begitu tenang rasanya bila saya bc artikel ni,,tak tau kenapa saya tiba2 sebak,,bergenang air mata saya,begitu kedil rasanya diri ini,,
    semoga saya seniasa diberi peluang untuk merasa ketenangan ciptaannya ,,aminnn

  72. Salam ainda,
    Kekadang mengubah tempat memudahkan jalan taubat. Tetapi yang paling penting sekali ialah, jangan kecewa dan putus asa dengan taubat yang dimungkiri hingga tidak mahu bertaubat lagi. Bertaubatlah lagi walaupun berulangkali terbuat dosa semula. Jangan berhenti hanya kerana taubat itu tidak ditepati. Teruskan. Allah tidak jemu menerimanya… kita juga harus tidak jemu menempuhnya. Semoga aina berjaya mendpat taubat yang nasuhah. Amin.

  73. terima kasih di atas pandangan ustaz..tapi sukar bagi saya utk menetapkan pendirian jika masih disini..adakah ustaz tahu dimana tempat yang boleh kita belajar memperbaiki diri..

  74. Assalamualaikum Ustaz..

    Mohon pandagan Ustaz..Kadang2 bila selesai solat 5 waktu..rasa masih lagi “kekurangan” sesuatu..mungkinkah Kualiti Solat saya kurang?..bagaimana caranya untuk meningkatkan Kualiti Solat?

  75. salam Ustaz,
    Artikel ustaz sangat bagus dan menjadi suntikan semangat untuk saya memperbaiki kekurangan diri. Izinkan saya untuk berkongsi ruangan ilmu ustaz ini dengan teman-teman di dalam ruangan facebook saya.
    Terima kasih atas ilmu yang bermanfaat dunia akhirat.

  76. terima ksh ust.. rs sgt tenang membc setiap penulisan ust..

  77. salam.
    ustaz.kadang2 ujian yang datang adalah untuk kita lebih mengenali diri kita kan?untuk kita menilai yahap keimanan kita dimana.sudah menjadi sikap manusia,dekat pada Allah bila diuji,lupa pada ALLAH bila diberi kesenangan.sebenarnya,kita memang banyak menzalimi diri kita.kunci kebahagian adalah IKHLAS.kita akan bahagia jika kita yakin apa yg kita lakukan dapat kebaikan daripada ALLAH tanpa mengharapkan apa2 dari manusia.ustaz,terima kasih atas artikel ustaz.saya juga ada simpan keinginan untuk menulis.semoga ALLAH mudahkan perjalanan hidup kita umat islam semuanya;-)

  78. salam ustadz…
    saat ini jiwa saya sedang terguncang hebat. sampai kontak ke fisik yang sangat luar biasa. bahkan sampai ke jantung.saya sangat butuh bimbingan dan pencerahan. karena semua yang sakit hanya dapat diobati oleh iman. usaha mendekatkan diri kepada Allah selalu saya lakukan. Terkadang saya merasa tentram dan kadang masih sulit untuk mengontrol jalannya pikiran.saya merindukan ketenangan yang hakiki.
    mohon bimbingannya.
    semoga Alloh selalu menolong kita. Amiinn….

  79. Salam pipit,
    Pasang surut hati di jalan menuju Ilahi itu itu adalah satu realiti. Hilang, kita cari untuk ketemu lagi. Bertemu, kita syukur, lalu kita genggam agar tidak terlepas lagi. Begitulah gundah di jalan mujahadah. Allah tidak memberi ketenangan dengan kesenangan… namun sentiasa ada ketenangan dalam kesusahan. Berjuanglah saudaraku!

  80. salam Ustaz,
    Saya sedang berusaha untuk menjadi hamba yang baik. Cuba berprasangka baik terhadap semua orang. Walaupun kekadang amat menyakitkan. saya ingin kan pandangan dan panduan daripada ustaz. Apakah yang perlu saya perbuat kerana saya terus menjadi mangsa fitnah manusia yang sentiasa tidak puas hati terhadap saya. Saya cuba berdiam diri, tidak ambil kesah dan tidak memberi apa-apa reaksi terhadap perbuatannya itu. Tetapi malangnya sikap diam diri saya itu telah membuatkan dia terus-terusan memfitnah saya menghasut kawan-kawan supaya membenci diri ini. Apa yang perlu saya lakukan ustaz?

  81. salam…terima kasih ustaz, artikel yang cukup berguna buat panduan semua..skang nie sy sedang berusaha mencari sinar ketengan dalam hidup ke arah menuju ke jalan allah..

  82. salam..ustaz

    saya suka sgt2 artikel ustaz tulis ni….semo ilmu yang ustaz bincangkan mmg tinggi bahsa dan penghayatan yang bagus..semo kena..kagum ngan ustaz .pendekatan yang lain dengan org lain..teruskan usaha ustaz dalam meyebarkan ilmu ni…

  83. Salam…

    Ya Rabb, Munajat Hamba Pada MU mengharapkan Kasih sayang Mu..
    Syukran Jazilan..artikel dalam blog ustaz sangat membangunkan Jiwa..- Saya sedang belajar utk menjadi techno da’ie yang istiqamah..Mohon Doanya..

  84. salam…
    moga2 saya diberi kekuatan untuk hadapi semua nie…
    kalau dia ditentukan untuk saya panjangkanlah jodoh kami, ya Allah, tetapi andainya dia bukan jodoh saya, kuatkanlah hati saya ya Allah…

  85. salam ustaz..2 3 ari lepas sy selalu murung,menangis dan berfikir kenapa sy selalu di uji,n kdg2 sy jadi down,putus asa.tp selepas bace artikel ni hati sy tenang sedikit.mudah mudahan ujian yang saya lalui sekarang ,dapat saya laluinya dengan tabah dan pasti ada hikmah d sebalik ujian yg diberikan..doakan sy menjadi seorg hamba yg tabah dan sabar.aminn.semoge d beri panduan,terima kasih ustaz.

  86. assalamualaikum ustaz. terima kasih di atas segala panduan yang diberikan. insyaAllah akan saya cuba amalkan setakat yang terdaya. hanya pada usia di ambang 40an kesedaran ini datang menjelma. diharap saya tidak terlambat dalam mencari apa yang diimpikan. begitu sukar mendidik hati, adakah kerana terlalu banyak dosa yang masih bersarang? semoga diampunkan Allah dan sentiasa mendapat hidayahNya

  87. Salam ramsiah,
    rasa banyak doa itupun sudah hidayah dari Allah. Daripadanya kita terasa hina dan ingin bertaubat.

  88. Salam, atie,
    bila diuji dengan susah kita segera ingat Allah. Betulkan? Benar ungkapan yang saya dengar, bila Allah sayangkan hamba-Nya, DIA uji!

  89. salam ustaz..

    alhamdulillah.. setelah membaca artikel ustaz dan sume komen sahabat2.. ana rasa lebih baik lg untuk hadapi ujian ni setelah bbrp tahun ana lalui.. syahdu membaca ujian, dugaan, dan kesakitan yg dialami para sahabat disini.. kuatkan smgt.. kita tidak keseorangan mhadapi ujian yg sgt berat ni.. ana juga sering menangis, mgadu pd Allah.. mprbanyakkan zikir, doa, dan membaca alQuran.. kita cuma manusia biasa yg miliki hati dan perasaan yg sgt halus.. apa salahnya kita menangis.. ttp menangis lah dihadapan Allah.. sedangkan dihadapan keluarga, dan sahabat handai.. ana adalah seorang gadis periang.. tp masih lg mcari kekuatan hidup, kekuatan jiwa.. berusaha n terus berusaha.. moga akhirnya ana mampu keluar dr kemelut jiwa ni.. doakan ana ya sahabat2 semua.. insyaAllah..

  90. salam ustaz….
    terima kasih banyak atas cetusan tulisan ustaz yang sudah lama saya cari ..coretan membuatkan hati saya betul2 tersentuh dan akan cuba berubah ke arah yang lebih baik…kehidupan saya di sini yang jauh dari pandangan keluarga dan dikelilingi oleh saudara bukan muslim telah membuatkan saya leka yang Allah masih melihat apa kesilapan yang telah saya lakukan….

    maaf saya bertanya…saya sekarang bekerja di Brunei,di manakah saya boleh dapatkan semua buku2 tulisan ustaz?Terima ksih
    salam

  91. salam …..barulah ada keinsafan dalam diri saya setelah menghayati penulisan ustd ni…..allhamdullilah…..banyak juga persamaan dlm diri saya dlm mengatasi segala kepayahaan …ni ..allhamdullilah… kalau kita kenal siapa tuhan kita makanya tidak ada masalah dlm. semua pekara….amin.

  92. salam ustaz,
    rasa byk dosa dan kurang mensyukuri nikmat Allah sentiasa terasa di jiwa. namun kenapa dalam mencari keredhanNya payah sekali untuk beristiqamah??? ada masanya begitu mudah melakukan ibadah2 sunat namun pada ketika yg lain amat berat rasanya untuk melakukan dan terus melakukan. ada sebarang formula untuk diaplikasikan???? syukran…

  93. salam, ustz…

    terima kasih kerana ulasan zikir ynag mendalam..bi iznillah..moga2 hati yang kacau akan mendapat keredhaan dariNya..untuk pengetahuan ustaz,sy pon masih sedih setelah orang akan menjadi tuang saya pada raya ke-2 ni ttelah hncurkan hati ni.tapi saya yakin mesti ada hikmah diseblik kejadian ini..hak kul yakin pada apa yang terjadi..

  94. Assalamualaikum W.B.T.

    Bagaimana ingin maafkan orang yang tidak ikhlas memohon maaf dengan kita? Dan apabila kita mengambil masa untuk memafkan kerana besarnya kesalahan orang itu atas sebab ia melibatkan penganiayaan dan penipuan, orang itu melabel kita sebagai orang yang tidak insaf atau bermuhasabah diri. Kemudian ditambah dengan kata-kata kesat. Berdosakah kita apabila kita susah memafkan orang sebegini?

    * Ustaz, saya ingin minta keizinan untuk kongsikan ilmu yang saya dpt disini dalam facebook untuk tatapan teman-teman…

  95. Salam,

    Alhamdulillah….saya amat bersetuju dan rasa sugguh syahdu bila membaca artikel ini. Ini menunjukkan hati mula menerima akan zikurullah. Amalkan dimana kita berada seolah-olah ALLAH sentiasa bersama kita. Amin.

  96. anonymous,

    maafkanlah semua orang…nnti hati kita akan tenang…pada mula nya saya memg xdpt nik maafkan perbuatan seorg wanita tu..tp..hati jd xtenang..serabut bila kita pikirkan apa yang dia buat..tp..bila kita maafkan dia..kita se cm xdak aper yang berlaku…tp maafkanlah dengn penuh keikhlasan.

  97. ana sehingga kini masih sukar untuk memaafkan ssorg.. kelukaan dan kesakitan itu sukar digambarkan dgn kata2.. teramat2nya sakit.. terasa sgt kejam dgn apa yg dilakukannya.. tp ana berusaha mencari kekuatan semula.. dan akhirnya sudah mampu ‘berdiri’ semula.. berada dalam keadaan tenang, sabar, tidak membalas semula akan segala prbuatannya.. tidak membongkarkan segala apa yg dilakukannya pada ana.. kerana ana tau mengaibkan orang adalah satu kesalahan.. ana sedar.. segala2nya serah pada Allah.. tp satu, ana tidak dapat memaafkan dia.. sedangkan juga setiap pbuatan zalim Allah lemparkan mereka ke dalam neraka.. tiada keampunan.. jadi, brdosa ke kita??? ana benar2 keliru.. sesiapa tolong ana jawab..

  98. Salam ana,
    Biarlah Allah yang memutuskan tentang ini. Mana tahu Allah mengampunkannya, padahal kita tidak. Sukar, tetapi sematkan di hati, aku maafkannya… walaupun terasa, maafkan. Maafkan sahaja. Pedih, tetapi masa akan mengubat luka kita itu. Insya-Allah.

  99. Salam ika,
    Bawa hati untuk solat istikharah, solat hajat dan solat taubat. Cakap isi hati anda dengan keluarga. Memang, nak buat baik… banyak ujian dan cabarannya. Jika kecohnya kuat, tenang-tenang dulu… jangan didesak-desak. Disamping itu nasihatkan sidia mengubah dan terus berubah ke arah kebaikan. Allah akan bantu orang yang berubah kerana-Nya. Insya-Allah. Yang penting anada tenang. Orang tenang sahaja boleh menyelesaikan masalah. katakan pada diri… ini ada hikmahnya.

  100. salam ana,

    biar kita berduka,jgn biarkan org terluka…saya xnafikan untuk memaafkan seseorg tu amatlah sukar..tp dengan kekeutan dan keazamam kita..kita mampu maafkan org..kisah ana ngn saya hampir sama..memg mula2 dulu sy xdpt nk maafkan dia..tp bila kita tahu itu kehendak Allah..sy akur dan redha..maafkanlah dia ana..biarlah sy merayu untuk dia.maafkn lah dia..Ya Allah,seandainya hamba mu ini berada disisimu..gantikanlah kebhagian ku ini dengan hambamu yang sedang bersedih..engkau tenangkalh jiwa mereka ya Allah..

  101. salam ana,
    betul tu ana maafkanlah saja dia.ana tak rugi apa2.malah ana dapat ketengan n kasih sayang Allah.kalau ana rasa sia2 memberi kepercayaan n menghabiskan masa ana bersama seseorang dan akhirnya dia mengkhinati ana..jgnlah ana membazirkan masa ana lg untuk mengingati dia walau pun sekadar untuk membenci…memang sukar tp pohon lah kekuatan itu dlam doa yg tulus ikhlas kpd Allah.Anggaplah..mungkin ini bukan kehendak dia..sebb dia juga manusia biasa, tp mungkin ini Rancangan Allah untuk mendidik hati kita menjadi insan yg lebih baik.kalau kepahitan yg harus dilalui dulu untuk mjadi insan yg lebih baik…laluilah dulu.Mungkin satu hari nanti kita akan berterima Kasih pada Allah kerana mengahadirkan dia dalam hidup ana.:)

  102. yup shila,

    ana,

    sebelum tido.. selawat byk2..cuba tengkan jiwa,kosongkan fikiran dan maafkan semua manusia..” ya rabbul Quddus, dan tuhanku..biar sekut mana aku menyintainya,aku pohon agar tuhanku lenyapkanlah perasaan ini. sekiranya dia ditakdirkan bukan untuk ku..amin”

  103. Salam…ustaz

    Saya mohon untuk dibenarkan menyalin petikan ini utk dikongsikan bersama & juga utk tatapan para kenalan dan juga utk simpanan.saya..

  104. ustaz,terima kasih krn mberi sy panduan dgn artikel ini. di saat sy bnar2 memerlukn. terlalu banyak masalah hingakn sy sndiri hilang punca utk menyelesaiknnya. masalah rumahtangga, kerjaya, kewangan. suami sy punya org ketiga. bila ditanya katanya tiada apa2 hub. skdar kwn biasa. sanggup berjanji akn berubah demi anak2 n keluarga. perempuan itu jg bjanji tidak akn ganggu kami sekeluarga. sy memaafkn kesalahan mereka bdua. namun janji tingal janji. selang 2 minggu slps itu, mslh muncul kembali. mereka masih berhubungan. wlaupn secara diam tp hancur hati bl baca msg suami sy sndiri mpersendakn sy. katanya pd perempuan itu dia hanya bjanji pd sy hanya utk mnutup kslhn mereka. Ya Allah, trasa diri dpbodohkn stiap hari, trasa hinanya diri, rendahnya maruah sy sbg sorg istri. sy menangis sepuas-puasnya di atas tikar sejadah. hanya itu yg mampu sy lakukan saat ni. dan mungkin saat sy mnulis luahan ini, suami dan perempuan itu sdg asyik dgn dunia mereka sndiri..

  105. salam…
    ustaz…syukran kerana telah bjaya myedarkan sy dgn artikel2 ustz…mmg sukar utk melupakan ape saje ksalahan y org bt pd kita…byk artikel ustz y ade kne mgena ngn hidup sy…artikel ustz mnjd 1 jwpn kpd persoalan2 sy slama ni…hari ni Allah dh pertemukan sy ngn artikel ni, slps seharian sy berty tentg msalah sy pd dri sndiri…subhanallah…ALLAH shja y mgetahui mcm mane prasaan sy skrg…

  106. wsalam wbt..

    alhamdulillah..
    terima kasih ustaz, En Muhaimin dan cik/puan shila atas nasihatnya.. 🙂

  107. salam..sy nak mintak kebenaran copy artikel2 ust ye..syukran..
    hebatnya cinta Allah..subhanallah..

  108. Alhamdulillah hirobbil alamin…
    Dengan nama Alloh yang maha pengasih dan maha penyayang,
    Maha benar Alloh degan segala firmannya.
    Terima kasih kepada ustad, dengan lantaran saya membaca artikel ini
    hati saya mendanjadi nyaman…
    semula malas senyum, sekarang bisa tersenyum… damai rasanya…
    Semoga Alloh SWT, senantiasa memberikan rahmat dan ridhohnya kepada kita semua, amin…

  109. Salam Ainur,
    Syukran atas doamu. Kita saling perlukan doa antara satu sama lain. Kita jauh, tapi dekat… disatukan doa kita sesama.

  110. Salam………..Alhamdulillah … Allah mendorong sy mengikuti artikel ini. Pemikiran sy bagai mesin yang beroperasi 24 jam, silih berganti mengunyah kebercelaruan yg bersilih ganti hatta hingga terbawa-bawa kealam mimpi. Adkalanya sy sehingga keletihan ..dihimpit perasaan. Seperti radio yang berebut siaran…bertali arus …dlm seminit memori akan recall bermacam-macam topik. agenda, cerita,dendam . tak puas hati, rasa tercabar,rasa diperlekeh, Iblis telah menunggang saya Ustaz.
    Artikel ustaz membuat sy terpanggil untuk berhenti sejenak, meneliti merenung , menilai ungkapan2 ….ha..ha…siapa saya, saya adalah pengemis yang miskin hatinya , yang banyak berhutang dengan Tuhan tetapi tak tahu cara untuk membayarnya. Terima kasih ustaz..ruangan ini menjadi saluran untuk menghamparkan apa yang terbuku didada. Nawaitu Ustaz melapangkan saudara yang memerlukan nur….Allah akan melapangkan ustaz dikala yang diperlukan..Insyaallah.

  111. Assalammualaikum….. terima kasih atas nurkilan yg tlah diberi.. Ust. sy ingin bertanya bagaimanakah caranya sy ingin menasihati org tua sy? kami tlah ditimpa musibah sejak dr tahun 2005.. perniagaan orgtua sy tlah jatuh.. kesihatan ibu saya pula makin truk akibat dr perbuatan dengki manusia,bagaimanakah sy hendak menasihati org tua sy supaya sabar akan ujian yg diberi,sy tdk suka akn perkataan yg sering diluahkan oleh ibu sy yg seolah-olah menyalahkan takdir ALLAH S.W.T. bagaimanakah caranya sy hendak menegurnya supaya ingat akan kewujudan yg MAHA ESA…. & blajar menerima takdir…

  112. hati ku gundah…ku sucikan diri..
    ku di fitnah dan di cerca…ku brsujud padaMU..
    ku di benci ahli kluarga dan sahabat handai….ku brzikir padamu..
    ku dianiaya dan di zalimi manusia..ku brdoa padamu..
    dugaan semua yg ku tanggung..makin manis ku rasakan..
    ku RINDU PADAMU..namun ku prlukn masa cukupkn amal dan ibadahku..
    …biarpun manusia lain tdk mengetahui isi sekeping hatiku…aku tdk peduli lagi…syukur kpd semua ujian…ALLAH MAHA ADIL…ALLAH MAHA PENYAYANG…..

  113. ya allah kau kembalikanlah ketenagan yang kau prnah kurniakan pd ku..kebahgiaan dan kesihatan..ya allah aku ingin kembali hampir dengan mu..aku rindukan kasih dan sayang dari mu ya allah..sesungguhnya aku lalai selama ini yallah..aku malu dengan diriku..hina dihadapanmu..ya allah terima lah taubat ku.amounkan dosaku..kurniakan nikmat mu padaku…ya allah kau berilah yang terbaik untuk diriku..ketentuan yang sempurna untuk diriku yang hina ini ya allah..

  114. Salam alaik..
    thanks Allah, di saat2 sy bgtu sdh dgn musibh ,Allah S.W.T, prtemukan sy dgn artikel ustz..Subhanallah, terlalu kerdil dr ini, hanya hamba yg sgt tidk bedaya tanpa anugerah drNya..sy bgtu terkesan dgn kata2 Imam Al-Ghazali yg ustz nukilkn dlm tulisn ustz kali ini..Ya Allah, ampuni drku krn tanpa sedar dr ini tlh ‘memberontak’ kpdMu..Ya Allah, tuntuni kami selalu ke jln redhaMu..

  115. Assalaualaikum..
    Ya Allah terlalu kerdilnya hambamu ini..Setelah mmbc artikel ustz sy menginsafi diri..YA ALLAH ampunilah hambamu ini…

  116. Ya ALLAH, Sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak HambaMu yang lelaki dan yang perempuan. Ubun ubunku ada ditanganMu, hukumMu berlaku pada diriKu Aku memohon kepadaMu dengan setiap nama yang menjadi milikMu, yang dengannya Engkau menamakan diriMu atau Engkau menurunkannya didalam kitabMu atau Engkau mengajarkan kepada seseorang di antara makhlukMu atau Engkau menahannya dalam ilmu ghaib disisiMu. Jadikanlah Al-Quran hujan musim semi dihatiKu, cahaya didadaKu, terangnya kesusahanKu, hilangnya kekhuatiran dan kesusahanKu, melainkan Engkau Ya ALLAH menghilangkan kekhuatiran dan kesedihannya dan mengganti tempatnya dengan kegembiraan. Amin..

  117. Salam,
    Saya yakin Allah akan bantu saudara untuk melalui ujian ini kerana hati saudara yang redha dan pasrah. Ya Allah, kurniakan kebaikan kepada saudaraku atas ujian ini dan gantikanlah kepadanya keadaan yang lebih baik dari sisi Mu. Amin.

  118. Insya ALLAH Ustaz, sama sama kita berdoa kepadanya.

    Ya Allah, bantu lah aku menyebut namaMu, mengingati namaMu dan membaguskan ibadatKu terhadapMu, Amin..

  119. syukur pada ALLAH S.W.T.
    saya telah mendapat ketenangan HATI.. yang sela ini saya cari2..
    amin..

  120. syukur pada ALLAH S.W.T.
    saya telah mendapat ketenangan HATI.. yang selama ini saya cari2..
    amin..

  121. Assalamualaikum w.b.t ustaz,
    trm kasih atas nukilan ustaz..
    alhamdulillah, saya telah mula sedar dan banyak muhasabah diri..
    Moga ALLAH s.w.t sentiasa memelihara kita semua..

  122. allhamdulillah..syukur kehadrat ilahi kerana telah memberi ketenangan dalam diri saya tika ini,saya berharap ketenangan ini akan kekal dalam diri ini walaupun diduga dengan pelbagai dugaan selepas ini…

  123. Salam Ustaz.
    Alhamdullilah Syukur sy kpd Allah krn memudahkan bagi sy utk mencari Cinta nYe.Selama ini sy lalai utk menunaikan tanggung jwb sy kpd Allah sehingga lah Allah menguji sy dgn dugaan nye.Bla Allah menguji sy dgn dugaan nye hdup sy jd celaru hati x tenteram gundah gulana cari ape silap nye di mane salah nye.Apb hari2 yg sy lalui itu tiba2 dpt menyedar kan sy bahawa sy telah jauh dari Nye sy berusaha utk mendekatkan diri kpd Allah alhamdullilah sikit sebanyak Allah telah beri jawapan nye pd sy.Rsa tenang dan sebak bla baca artikel ustaz sy dah dpt ape yg sy cari dan perkongsian ilmu ini akan sy jadikan jambatan utk terus Menuju ke jalan Allah.Terima kasih ustaz.

  124. Alhamdulillah. syukur kpd tuhan. saya menjenguk blog ustaz ini yang penuh dengan bahan bacaan yang berguna. sungguh tersentuh hati saya apabila membaca articel ni, menyebabkan saya merenung jauh keadaan diri saya yang tidak tidak tenang, disamping pelbagai liku-liku hidup ini

  125. sebak rasa hati takala membaca atikel ust…..boleh saya bertanya sebenarnya apa zikir yg patut kita baca yg dimaksudkan dgn zikir hati tu ust..

  126. Subbahanallah…
    Bacaan yg sungguh2 menyejukkan hati…

    *mohon ijin ustadz, saya senang dg artikel ini,
    Saya ingin berbagi dg tmn2 d fb..
    Saya kongsikan d fb…
    Terima kasih ustadz..

  127. Assalamua’laikum ustaz dan semua pelawat yg lain,
    Alhamdulillah, segala puji bagi ALLAH kerana telah menemukan saya dengan blog ustaz ini..
    saya sememangnya sedang mencari cari ketenangan hati..
    syukur penulisan ustaz ini sangat membantu dan menggembirakan hati saya..
    tahniah dan terima kasih yang tak terhingga untuk ustaz..

    *mohon izin ustaz untuk saya copy penulisan ustaz ini dan letakkan dalam Notes FB saya untuk dijadikan panduan bersama..

    terima kasih ustaz..

  128. saya baru 2 bulan putus tunang dan beberapa hari lepas bekas tunang bkahwin dgn org lain dan saya sangat kecewa kenapa dia sgup megkianati kasih syg dan kepercayaan saya selama ini, tp selepas beberapa hari mencari akhirnya saya tjumpa blog ini dan selepas mbaca syukur alhamdulillah saya tenang dan bmusahabah dri.. ternyata allah itu sgt menyanyangi saya dan mungkin ada hikmah disebalik kejadian…

    alhamdulillah syukur…

  129. Salam semua para pembaca yang dirahmati ALLAH,

    Setelah membaca artikel ini, rupanya baru saya sedar semua orang akan diuji dan kita tidak sendirian di dunia ini. Hanya masa dapat menyembuhkan rasa duka dihati. Yakinlah sesungguhnya ALLAH bersama dengan orang-orang yang sabar…

    Tidak semua apa yg kita pinta itu elok untuk kita, walaupun kita begitu mendambakannya. ALLAH lebih mengetahui apa yang terbaik. Dalam hidup memang kita kena banyak bergantung pada ALLAH. Kepada siapa lagi hendak meminta kalau bukan kepadaNya.

    Semoga pembaca semua sentiasa dalam rahmatNya . Kita semua sedang diuji termasuk saya.

    Terima Kasih ustaz kerana memberikan penawar hati di kala semua orang rasa susah hati, dan menemukan kami blog mujahadah diri untuk terus muhasabah diri.

    Ya Allah….aku mohon hati yang tenang, hati yang bahagia, sabar dan redha dengan ujianMu. Ampunilah segala dosa-dosaku dan dosa seluruh umat Islam yang beriman kepadaMu.

  130. Salam ustaz,
    “hanya dgn mengingati Allah jiwa akan tenang” ~ bukanlah bermaksud hanya berzikir dgn lidah menyebut “subnanallah, alhamdulillah, allahuakbar” beribu kali tanpa penghayatan sebenar yg dtg dari hati yg suci bersih…. Malahan jika menghayati lagu2 masyid yg mengingatkan kita ttg kebesaran Allah, kejadian alam, dosa2 yang telah kita lakukan, kejahatan manusia di dunia, kezaliman atas sesuatu bangsa (eg Palestin) juga kejahilan manusia serta balasan atas orang bersabar …ini juga satu cara mendapat ketenangan hati…. contohnya hati saya akan tenang apabila sambil memandu sy mendengar lagu2 MAWI yg diputar dari CD album Allah Habibi……. sebelum ini saya mendidik anak2 dan mendapat ketenangan dgn bersama2 berkareoke dirumah melagukan bait2 lirik dari album RAIHAN…(setiap album RAIHAN sy akan dapatkan) dan sekarang jiwa saya akan tenang dengan mengikuti bersama menghayati baris demi
    baris lirik2 yg terdapat dlm lagu2 nasyid dendangan & gubahan melodi MAHER ZAIN biarpun hanya melalui youtube. Semua 11 lagu dlm album Thank You Allah amat menyentuh dan mampu mengalirkan airmata…. saya juga mendapat ketenangan hati dgn membaca & meneliti terjemahan Al Quran terutama dari Tafsir Quran Perkata terbitan Pustaka Maghfirah oleh Dr Ahmad Hatta, MA. Saya juga mendapat ketenangan dgn membaca buku2 karangan penulis best seller spt Dr ‘Aidh Abdullah Al Qarni spt La Tahzan, Beginilah Zaman Memotivasikan Kita dll….Terlalu banyak buku2 karangan mereka yg bertauliah & hebat spt Dato’ Ismail Kamus (Indahnya Hidup Bersyariat dll), Dato Harun Din, Sulaiman Al Kumayi (Kecerdasan berasaskan Asmaul Husna dll) serta untuk menguji Minda & kefahaman bacalah ESQ 165 dari Dr Ary Ginanjar….. Jika kita bijak mengisi masa lapang dgn membaca (mencari ilmu yg bermanfaat, bacalah bahan yg berfaedah) saya yakin kita tidak punya masa utk melayan emosi & perasaan yg terganggu oleh perkara remeh temeh yg dihadapi sepanjang menjalani kehidupan seharian dan insyaAllah (spt lagu hit Maher Zain) kita akan mampu buang segala sifat2 mazmumah dlm diri yg menjadi penyebab jiwa & hati kita tidak mendapat ketenangan. Hanya Allah yg Maha Mengetahui hikmah sesuatu kejadian… dan kita hanya mampu SUJUD…

  131. Salam,
    Insya-Allah, marialah sama-sama kita saling ingat mengingatkan. Allah sayang kita. Cinta Allah itu berhak dimiliki oleh orang yang berdosa sekalipun.

  132. subhanallah….
    Allah itu Maha Penyayang, Dia Adil krn tidak memandang hambanya melalui pangkat dan keistimewaan y dilakukan oleh hambaNya,
    cukuplah Allah adalah segala-galanya…

  133. dalam kita menerima ujian untuk mengangkat darjat kita sebagai umat bagaimana pula kita ingin melupakan pengekhianatan yg kita terima khususnya dari insan yang paling kita sayang

  134. ruangan ini menjadikan aku lebih yakin dalam menghadapi hari-hari yang akan datang setelah bermacam2 ujian yang datang dalam usia aku yang masih muda ini…InsyaALLAH…

  135. salam ustaz..

    bermula zaman kebangkitan ini oleh mukmin profesional berjiwa sufi…
    tahniah ustaz…

  136. Salam Ustaz ..

    Just nak kongsi bersama pembaca yang lain .Kata Hukamak …Jagalah Allah… Pasti Allah menjaga kita….

  137. salm ustz,

    alhamdulillah..tuhan sentiase menguji sy dengan segala bentuk ujian..
    Ya Allah….aku mohon hati yang tenang, hati yang bahagia, sabar dan redha dengan ujianMu. Ampunilah segala dosa-dosaku dan dosa seluruh umat Islam yang beriman kepadaMu.

  138. sebagai hamba..kita haruslah sentiasa mensyukuri segala nikmat yang diberikanNya..dan segala dugaan yang diterima itu adalah pada dasarnya membantu untuk mendekatkan lagi diri kita kepadaNYA…~

  139. salam….disaat saya mencari ketenangan dan kebahagiaan saya terjumpa article ini… saya dah dapat jawapan kepada segala persoalan yang bermain di fikiran saya….Ya Allah sesungguhnya aku hambaMu yang lemah lagi hina… Saya baru-baru ni ditimpa musibah yang agak dahsyat dan melibatkan bonda tersayang…saya jadi tertekan…saya menyalahkan diri saya atas semua yang berlaku…tekanan bertambah apabila orang sekeliling seolah-olah menyalahi saya juga…(mungkin ini hanya perasaan)…disaat musibbah melanda saya rasa keseorangan…boleh dikatakan hari-hari menangis menyoal kenapa saya yang mesti menempuh semua ini… berdosakan saya menyoal keadaan ini sedangkan ini takdir yang sudah tertulis…. anyway terima kasih diatas article yang sangat bermakna ini…

  140. Salam,
    Menerima takdir itu ada kaitannya dengan iman. Mari sama-sama kita kuatkan iman melalui ibadah-ibadah khusus, agar takdir dari Allah dapat kita tadbir dengan sebaik-baiknya.

  141. terima kasih atas article ini………… alhamdulillah……tenang hati saye…..mmg bguzlh…..thnkz…

  142. alhamdullah umur ana dah msk 37th masih lagi x dpt menerima musibah yang melanda ana, sempena tahun baru islam ini ana akn cuba lakukan apa yg ana dah baca tadi subahanallah ya Allah bimbinglah aku ke jln yang kau redai

  143. salam ustaz,

    jumaat mlm sabtu yg lepas (10.12.10)macam tak percaya je dapat bertemu ustaz di sebuah restoran di NS…saya ingat saya dah salah orang. Tapi cube jugak utk memberanikan diri menegur ustaz…yelah selama ni hanya bace buku2 dan tulisan ustaz je, tapi tak sangka dapat tengok dekat2…syukran…anyway, sy sangat suka bace karya2 ustaz…

  144. Salam,
    Syukran kerana sudi tegur saya. Saya doakan lily dan sahabat-sahabat berjaya dalam study demi kebahagian dunia dan akhirat. Amin. Syukran juga kerana sudi memba tulisan saya.

  145. Salam

    Terima kasih ustaz..terharu dengan doa ustaz itu..semoga dimakbulkan..sesungguhnya bila menyambng pelajaran di peringkat yang lebih tinggi ini, menuntut pengorbanan dan ketekunan yang jitu..terasa benar diuji sekarang..walaubagaimanapun, nasihat2 ustaz dlm tulisan banyak membantu saya agar lebih kuat dan tabah..semoga ustaz sentiasa di bawah naunganNya.Amin

  146. Salam Ustaz..

    Beruntung semua mereka yang mendapat hidayah atas usaha Ustaz.
    Saya sebenarnya sudah terlalu letih dengan hidup. Penyakit, di tipu, di fitnah, di sihir, di pinggirkan, di hina, gagal dalam usaha, kesempitan, hutang..adakah semua yang di deritai ini kerana saya seorang yang memang di laknat dan di janjikan dengan neraka? Teramat beruntung mereka yang menjadi pilihan Allah, mendapat kebaikan hidup dunia dan akhirat, di berikan kekuatan rohani, ketenangan jiwa, di rahmati, sedang saya hidup hanya menanti apa lagi musibah yang akan Allah timpakan hari demi hari.
    Saya sudah berhenti berharap. Allah yang saya sembah, yang saya zikir kan asma Nya pagi dan petang, yang saya akui Dia lah Allah tiada tuhan melainkan Dia, tidak mempedulikan saya dan keluarga. Doa saya tidak di makbulkan, taubat saya tidak di terima, dosa saya tidak di ampunkan. Apa lagi yang boleh saya perbuat.
    Berkali saya meminta kepada Nya, jika hidup ini tidak baik bagi saya, ambillah saya sekeluarga, humban saja kami ke neraka jika itu yang menggembirakan Dia, jangan ada antara kami yang tinggal agar tidak menjadi beban kepada yang lain. Tapi kenapa Dia biarkan kami terus hidup menempuh segala kesukaran ini?
    Atau mungkin ini jalan Nya supaya kami kufur, agar menjadi tauladan kepada manusia yang terpilih betapa berat hukuman terhadap orang yang sesat? Adakah semua musibah ini mewajarkan kami mendahului takdir dan menyertai iblis kekal di neraka jahanam selamanya?
    Saya menjadi terlalu cemburu dengan mereka yang di kurniakan dengan segala kebaikan, dan di halalkan pula keatas mereka segala yang di haramkan keatas hambaNya yang bukan pilihan. Adakah ke adilan, kasih sayang dan pemurahnnya Allah terbatas kepada hambaNya yang terpilih sahaja?
    Saya sudah tidak nampak atau percaya kepada hikmah atas semua yang menimpa. Saya sudah tidak berdaya lagi. Laknat Allah ke atas saya mengheret anak dan isteri turut sama menderita.
    Saya memohon Allah tangguhkan azab keatas kami sehingga hari kiamat, agar kami dapat bersama-sama iblis penghuni tujuh isi neraka menyesatkan orang-orang yang telah menganiaya saya selama ini.
    Ini penghujung jalan bagi kami..saya sudah tak berdaya lagi.

  147. Salam saudaraku,
    Ketika sauadar mampu menulis begini. tentu ada kepala yang masih boleh berfikir, perasaan yang merasa dan hati yang masih bergetar serta tangan yang bertenaga. Bersyukurlah, kerana ramai orang yang sudah punya semua itu. Ketika saudara masih mampu merintih begini…. Ertinya, masih banyak nikmat yang perlu kita syukuri. Syukuri nikmat itu, kelak Allah akan tambah dengan nikmat yang lebih banyak. Ingat sauadaraku, ketika ditimpa musibah, kita bukan hanya bersabar dengan musibah yang mendatang, tetapi perlu bersyukur dengan nikmat yang masih ada. Hitung kesyukuranmu, jangan hanya hitung kesukaranmu. Aku sebagai sauadara seIslammu berpesan: Jangan putus asa, kerana janji Allah selepas kesukaran pasti mengiringinya kesenangan dan kelegaan. Mungkin, masa untuk bersabar hanya sedikit sahaja lagi… Berdoalah. Terus berdoa. Terhalangnya hati daripada berdoa, lebih besar musibahnya daripada doa itu tidak dimakbulkan. Saudaraku… aku doakanmu. Kalau kau tahu betapa banyak insan lain yang lebih susah daripadamu, nescaya akan terasa lega apa yang kau deritai. Lihat di palestin sana, orang berjuang antara hidup dan mati. Nyawa jadi taruhannya. Jangan putus asa. Itu nasihat Allah yang aku sampaikan kepadamu dengan hati yang mengharapkan kebaikan untuk mu, dan untuk semua. Amin.

  148. Sdr HISHAM,

    hope this words might cheer u up on this 1st day of new year 2011:
    JUST SAY;
    TQ to those who “loved u” ~ made ur heart bigger!
    TQ to those who “hated u” ~ made u stronger!
    TQ to those who “worried about u” ~ made u know they cared abt u!
    TQ to those who “left u” ~ made u realized nothing last 4ever!
    TQ to those who “entered ur life” ~ made u whom u r today!!!

    GOOD LUCK & may ALLAH BLESS U & FAMILY ALWAYS….

  149. Assalamualaikum..

    Alhamdulillah.. Kita sungguh beruntung antara hamba2Nya yang terpilih untuk menerima ujian.. rahmat dariNya.. terus bersabar dan kuat kan iman ya sahabat2 semua.. insyaAllah..

  150. Assalammualaikum,
    Alhamdulillah syukur,banyak yang telah Allah tunujkkan padaku…
    pengajaran dalam hidup…sesungguhnye ku x penah diuji sebegituh.
    imanku sgt tipis..hatiku mati..kini air mate ku x henti mengalir mengenangkan dosa2 ku…ak takot..takot nan balasan Allah atas perbuatanku..ku xhenti menangis mengenangkan perkara yang lepas..
    ku tanamkn dalam hati ku,ku yakin pd Allah.Allah itu maha Adil.
    Setiap niat sesrg itu Allah mengetahuinya.Ku hanya mampu berdoa,untuk mendapat ketenangan dan hidup ku seperti dlu..
    Memang susah untuk ku melupekan..sgt susah..ku perlukan kekuatan,kekuatan iman,kekuatan hati dan mental.ku xnk hati ku mati.ku harus pikul tanggungjwab ku di dunia ni selagi ku bernafas.Ku mesti kuat.. Ku mmg mencari ketenagan jiwa..ku sgt memerlukannya..
    terima kasih atas nasihat2 di blog ni..sy sgt hargai..

  151. alhamdulillah.. puji syukur q haturkan untuk mu yang maha kuasa….. semoga engkau memberi kita ketenangan n rasa syukur atas apa yang kita punya…. wassalam

  152. ALLAH HU AKBAR…YA ALLAH.. betapa AGUNG nya kuasaMU Ya Allah.. Disaat aku benar2 bersedih dan hilang semangat ketika diuji perbagai masalah..menangis siang malam… ALLAH temukan aku dengan artikel ini…Alhamdulillah.. aku mendapat petunjuk yang sebenar..Akan ku perhambakan diriku kepada MU Ya Allah…Aku redha… aku redha… dan aku redha…kerana aku yakin yang ALLAH amat menyanyangiku…Aminn

  153. Assalamualaikum ustaz..

    Sayu hati membaca setiap baris ayat yang dipaparkan…. sebetulnya saya sedang menghadapai ujian dan dugaan yang sama buat kali kedua dalam hidup ini iaitu ujian dalam bentuk kehancuran rumahtangga. pada ketika ini… saya mencari-cari penawar untuk mengubati hati yang terluka dan hampir kecewa dalam hidup. mencari-cari apakah kesilapan dalam diri hingga tidak berpeluang untuk mengecapi kebahagiaan seperti orang lain…. melalui pembacaan dan ruang-ruang seperti ini saya telah menemui jawapannya….. Alhamdulillah ustaz…. kini walaupun masih belum pulih sepenuhnya, walaupun saya masih menangis… saya mendapat kekuatan dengan menginsafkan diri sebagai seorang hamba Allah yang banyak berdosa… ujian yang Allah taala turunkan sebenarnya adalah untuk menginsafkan saya tentang kehidupan sebagai seorang hamba yang perlu sentiasa bertaubat kepadaNya dan menginsafi kesilapan diri. terima kasih ustaz atas ilmu yang terlalu besar nilainya kepada yang dahagakan ketenangan hati. insyaallah…. zikrullah menjadi teman setia di samping titisan air mata setiap kali membaca ayat-ayat suci Al-Quran…. semoga Allah taala terus memberi saya kekuatan dalam menghadapi hidup yang singkat ini.

  154. Salam,
    Banyakkan memberi. Memberi doa dan sedekah serta pertolongan untuk orang lain. Insya-Allah, Allah akan ubatinya. Beri sahaja sedikit masa.

  155. Salam..
    Alhamdulillah…syukur bertemu dengan artikel ini.Syukur terbaca tajuk ketenangan hati.Saya seorang pelajar yang masih menuntut di ipta.semester ini saya mengumpul kekuatan untuk bangun dari kegagalan.keputusan semester lalu mengakibatkan saya berada di tahap pelajar percubaan dan gagal semester lalu.Saya sentiasa merasa bingung dan sesuangguhnya benar kata ustaz.mendapat hikmah di sebalik ujian.Insyaallah…saya akan perbaiki diri dan mendekatkan diri dengan Nya.

    “Ya Allah..aku redha dengan ujian Mu..sesungguhnya hamba-hamba yang Kau kasihi akan di uji agar tidak terus lalai dan leka..”

    Buat ustaz dan semua pembaca,doakan saya mendapat ketenangan hati dan berjaya mencapai cita-cita saya.AMIN….

  156. salam ustaz…. saya mempunyai masalah dalam pelajaran. macam mana nak atasi segala keresahan dijiwa… saya merupakan pelajar perubatan tahun satu.. saya jenis yang sush hendak faham terhadap sesuatu perkara yang pensyarah ajarkan… saya rasa tertekan…. harap ustaz dapat memberi pendapat…

  157. assalamualaikum ustaz.. cuma ingin dapatkan motivasi dr ustaz..sy seorang gadis berumur 27 tahun dan memiliki pekerjaan yg hebat.malah kehidupan saya sebenarnya sangat bertuah jika dibandingkan dengan org lain..saya masih belum berkahwin tetapi tinggal dengan family yg sgt bahagia..tp ustaz sy rasa hidup sy masih kosong..sy tak suka dgn hidup sy skrg..sy kalau boleh hanya inginkan hidup sederhana dgn jawatan yg biasa spt kerani atau pegawai biasa..kerja sy skrg ini sy rasakan sgt membebankan..saya hanya ingin kan rasa ketenangan dan kebahagiaan dalam hidup sy sndiri…

  158. Assalamualaikum…..

    Setiap ujian itu pasti ada hikmahnya tersendiri.Saya rasa bersyukur kerana telah dipilih oleh-NYA diberi ujian yg berat.Dgn ujian yg diberi saya dpt merapati diri dengan ALLAH.Mendpat ketenangan, menjadi insan yg sabar dan menjadi seorg yg bersyukur walaupun diberi dugaan daripada-NYA.Besyukur kerana ALLAH memberi hidayah dan petunjuk dari terlalai lebih jauh.

  159. Hisham,

    wake up… wake up … wake up

    tahniah… anda cuma putus asa untuk hidup senang sahaja
    tapi hakikatnya Tuhan telah uji anda sebegitu rupa untuk tunjukkan rupa-rupanya anda mempunyai aikdah yang cukup kuat…

    yang penting.. teruskanlah solat fardhu dan lain-lain amalan yang wajib. Sesungguhnya kenyataan anda benar-benar membuatkan Iblis susah hati pula…

    It is just matter of time…
    I can give the answer, in sya Allah, but not here…

  160. sdr Hisham.
    lafazkan doa ini dalam sujudmu

    Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
    Tiada daya upaya kecuali bantuan Allah yang Maha Tinggi Lagi Maha Agung

    Tiada tuhan yang disembah melainkan Engkau
    Maha Suci Engkau
    Sesungguhnya aku adalah hambaMu yang zalim

    Insya Allah..semoga Allah memberikan hidayah kpdmu dan kpd kami…amiiin…

  161. Allahu akbar!…ya Allah terasa kerdil sgt diri ni…tenang hati saya baca artikal ustaz ni..

    alhamdulillah…syukur sy diberi ujian oleh Allah…itula tanda kasih sayang allah pada Hambanya yang kadang2 kita tak sedar…Allah mempunyai perancangan yang baik..dan setiap ujian yang diberi itu bukan saja2…

    terima kasih ustaz..ilmu yang sgt2 berguna untuk saya…Doakan saya menjadi seorang yang kuat semangat dan tabah menghadapi ujian2 allah…amin

  162. salam ustaz,
    dalam saya kesedihan diuji saya terbaca artikal ini..
    ye saye bersyukur kerana cepat tersedar…mungkin ini ujian supaya saya mndekatkan diri padaNYA..
    ustaz…hancur hati sye apbila org yg slme ini sye percya, sya fikir dia btul2 ikhlas inginkan sye,bersungguh ingin mngenali ibu sya mmbuatkan hati sye terbuka mmberi pluang kpda nya..jth syg pdanya…tpi kenapa slepas apa yg dia dpt dr sya,sye ikhlas tlg ble die ssh berita yg sye ketahui adalah die telah bertunang deng org laen,tipu sya yg tdk ade sesiapa??sye kecewa, marah,sedih, hancur dan sya xdpt memaafkan nya kerana dia sudah berjnji dgn ibu sya dan ibu sya sudah berhrp pdnya..sbb die yg berjaya mmbuka hati sye utk lelaki…ustaz..bolehkah sye trus berdoa utk bersamanya..andai jodoh kmi msh ade?? saya syg die

  163. salam ustaz…
    ana adalah seorang yang suka kepada ketenangan…tapi kadang-kadang sukar nk mengekalkan ketenangan itu…kadang suka berfikir dan berzikir,bila sibuk dua2 tersebut ditinggalkan…bagaimana nak kekalkan kedua-dua ni?harap ustaz dapat beri panduan.

  164. Assalamualaikum…

    Ustaz,

    Hari dah lewat petang, tiba-tiba hati saya rasa gundah. Dah berzikir berkali-kali tapi masih tak tenang.

    Alhamdulillah……saya cari sesuatu untuk dibaca & rasa syukur sangat setelah membaca tulisan ustaz, saya mula faham dan hati tenang semula.

    Semuga memberi manfaat kepada saya seterusnya.

    Wasallam.

  165. assalamualaikum ustaz.
    sukar sekali untuk menjaga hati ini..
    terasa amat payah sekali..
    kadang2 terasa amat letih dalam jalan mujahidah ni..
    jatuh dan rasa terlalu penat untuk bangkit kembali
    bukan ingin berputus asa dari rahmatNya
    tapi kerana diri terlalu malu kepadaNya..
    sudah terlalu banyak kali diri ni jatuh..
    x mampu istiqamah dalam amalan..
    dan sekarang saya tak berbuat apa..
    saya takut skali hati ini sudah tertutup dari menerima hidayahNya
    rasa diri ini terlalu jauh darinya..
    takut sekali..
    sedangkan jauh disudut hati..
    saya begitu ingin rase dekat denganNya
    saya nak hati saya subur dgn cinta kepadaNya
    tapi apa daya saya..
    mudah sekali tewas dengan diri sendiri..
    bagaimana ustaz..mohon bimbingan dan nasihat..T_T
    SYUKRAN

  166. alhamdulillah.. smoga Allah mempermudahkan bgku utk berubah ke arah mengingati Allah..

  167. kenapa setiap apa yang kita lakukan kearah kebaikan tidak mendapat keredhan Allah SWT?
    kenpa apa yang kita harapkan seperti kejayaan dalm pembelajaran tidak mendapat kejayaan daripada Allah swt?
    apakah dosa yang kita lakukan sehingga berlaku sebegini?
    tapy mengapa ada sesetagh antara mereka yang melakukan kesalahan.. zina..kelakuan yang tak elok mendapat keberkataan ato kejayaan daripada Allah?

  168. assalamualaikum ustaz.

    saya tak tahu nak cerita pada siapa perkara ini. saya harap ustaz dapat tolong saya.saya merupakan salah seorang penuntut di negeri sembilan.mak dan ayah saya di perak. tiap kali cuti panjang baru saya jumpa mereka.masalah saya adalah kadang2 saya rasa sangat sedih.tapi saya tak tahu kenapa saya sedih. saya takde masalah dengan kawan. semua ok je. tapi kadang2 bila saya duduk sorang2 lepas solat jemaah tu saya rasa sedih.saya rasa saya sangat jauh dari Allah. saya dah cuba cari ruang untuk diri sendiri agar tidak terikat dengan jadual yang padat.malangnya tidak menjadi. bagaimanakah untuk mengatasi kesedihan,ustaz?

  169. Terimakasih Tuhan Engkau Telah Membuka Mata Hati dan Fikiranku ….

  170. Salam fara,
    Sedih itu ‘panggilan’ Allah untuk lebih serius padaNya. Orang yang dekat dengan Allah, berpisah tak gelisah, bertemu tak jemu. Wallahua’lam.

  171. Salam wrb…Ustaz Pahrol dan para sahabat di laman ini..semoga sentiasa dirahmati Allah SWT.

    “Hanya dengan mengingati Allah, hati akan tenang”..amat benar terjemahan drp kalamullah itu..

    Seperti yg lain..saya ikut sama merasakan kemanisannya menghayati tulisan ustaz..sekaligus berasa tenang..
    menyelusuri komen para sahabat..hati saya berbisik..”rupa2nya..ada berbagai bntuk ujian Allah kpd hambaNya..”
    hadirnya saya di ruangan ini bkn utk berkongsi masalah..krn apabila saya selidiki..rasanya masalah sy tk seberapa berat..masih boleh bertahan..insyaAllah..cuma, saya amat bersimpati dgn sahabat2 di sini yg menghdpi “krisis dalaman” jiwa yg terhimpit..fikiran yang tdk tenang dll..semoga anda bersabar dan banyakkan mengingati DIA..
    maaf uztaz..saya rasa turut terharu bilamana ada shbt kita yg seakan2 sudah hilang keyakinan dirinya kpd Allah..
    justeru itu..,marilah kita bersama2 mendoakan agar mereka yg merasa tertekan dgn permasalahan dunia ini..kembali memikirkan bhw..apa yg kita hdpi di sini hanya sedikit..bersifat sementara…bahkan sekadar menguji kekuatan iman kita..insyaAllah..Dia Maha Mengetahui apa yang baik untuk kita..dan setakat mana kemampuan kita, sebagai hamba dapat menghadapi ujian tersebut..wallahualam.
    Semoga kita saling berpesan2 utk kebaikan..
    terima kasih utk ustaz..

  172. Assalammualikum ustaz…

    syukur kepada ALLAH kerana telah membuka hati saya untuk membaca artikal ustaz.. selama ini hati saya sentiasa tidak tenang saya mahukan ketenang dan say tercari cara untuk memcari ketenangan tersebut…

  173. Ya ALLAH…. Ampunkan aku…. Terimakasih semua kerana saya juga turut rasai kekuasaan yang Maha Esa…

  174. salam ustaz.. mintak copy untuk sebaran risalah..
    insyaallah saya akan sertakan sumber dan nma ustaz..syukran

  175. masyaallah..hebatnya kalimah zikrullah..dengan mengingati kalimahNYA buat hati jd tenang

  176. terima kasih yg teramat sangat artikel yg sungguh menakjubkan sy semuga kita semua berada dalam rahmatNya amin

  177. Assalamualaikum, terima kasih di atas peringatan yang cukup bermakna. Nabi SAW pernah bersabda yang bermaksud : Sampaikanlah daripadaku walaupun satu ayat

  178. Banyakkan Berzikir dan BERDOA, Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Rajiun, Allahumma’ Jurnii Fii Mushibatii Wa Akhlif Lii Khairan Minha (Sesungguhnya Kami Milik Allah dan KepadaNya Kami akan Kembali. Ya Allah Berilah Pahala Kepadaku dan Gantilah Aku Dengan Lebih Baik{Daripada Musibahku} – Hadis Riwayat Muslim

  179. Assalamualaikum ustaz..

    Alhamdulillah…syukur pada Allah…inilah yg saya cari…disaat saya bersedih,lemah tidak bersemangat,terasa keseorangan,setelah diuji dgn macam2 mslh dan tercari2 bagaimana nak dapat ketenangan hati..Allah bukakan hati saya utk baca artikel ni…yg secara kebetulanya di share oleh seorang sahabat di facebook…inilah petunjukNya…

    Lepas baca komen sahabat2 disini,saya sedar yg org lain juga di uji dgn berbagai2 ujian malah ujian lebih hebat lagi…semoga kita semua sentiasa diberi petunjuk olehNya…Allah maha pengasih dan penyayang…terima kasih ustaz utk artikel yg sgt bermakna…

  180. asalamualaikum.menitis air mata saya ustat. apa yang saya baca begitu menyentuh perasaan.membuatkan saya ingat bergitu agung nya allah mengampun segala dosa\dosa orang yang bertoubat.ya allah ampunkan lah dosa\dosa ku ya allah

  181. Alhamdulillah..saya setuju dengan kupasan ustaz, saya mengalami keadaan dimana saya mempunyai perasaan berdendam, berprasangka pada seseorang and susah bagi saya memaafkan dia kerana selama ini saya terima sahaja setiap protest yang dibuat terhadap saya, sampai satu tahap saya tidak dapat menerima tindakan dia terhadap saya. walhal saya pernah minta dia berterus terang tapi dia hanya mendiamkan diri and buat protest terhadap saya sehigga saya ingin membalas setiap apa yang dia lakukan terhadap saya and timbul perasaan benci terhadap dia and kami tak dapat elakkan kerana kami kerja dalam satu kumpulan.

  182. Assalamualaikum Ustaz,

    Terima kasih atas ingatan ustaz.
    Mohon izin copy ustaz..

  183. Assalamualaikum.
    Semoga diri ini menyedari kesilapan diri,
    semoga diri ini mengenali kelemahan diri,
    semoga diri ini dapat menyucikan hati.
    semoga diri ini dekat denganmu Ya Robbi.

  184. assalamualaikum hidup aq penuh dugaan tapi kerna allah s.w.t sentisa bersama aq mampu hadapi tapi aq mau hadapi lagi satu masala aq mohon pertolongan kepada allah s.w.t dan kepada sahabat………………….

  185. assalamualaikum……………
    Besar sungguh ciptaan ALLAH (S.W.T)………….
    So…..sama2lah kite terus memuji dan menghambakan diri kepada-NYA yang maha esa…………..agar mendapat petunjuk daripadanya di duania dan diakhirat……………..
    Wassalam…………..

  186. saya ingin melupakan seseorang yg amat sy syg dan cinta..cinta sy pda nya xpernah dirasai sebelum ni tp sy akur cinta dia bkn utk sy..sekian lma bersma mungkin perpisahan jalan terbaik..sy redha ini ketentuannya..tp sy mohon bantu lah sy bagaimana cara tuk melupakannya…

  187. ya allah aku redha kalau ini ujian mu untuk dri ku..tp kau berikan lah aku kekuatan hati supaya cinta aku ini beralih padaMu…kalau ada sesiapa yg dpt bantu sy..terima kasih sy ucapkan….hati saya betul ilang arah dan tujuan..semangat sy ilang seakan tidak mampu tuk berdiri lagi..ya allah lemahnye hambamu ini dlm menghadapi ujianmu….

  188. salam ustaz…
    sya sekarng sedg mengalami hati,jiwa yg x tenteram….setelah bc artkl ustz ni hati sye tenang sedikt…mengalir air mata saya…bertape kerdil nye diri ini di sisi allah s.w.t…sya sedg mnecuba untuk mendekatkn diri pada allah….semoga allah memberi ketenagn kpd hati,jiwa dn fikiran sya…aminnn….nape ye ustaz tiba2 shj sya mmpunyai persaan yg takut,gelish,kdg2 ad perasaan suke,benci,germ,takut kpd org yg x berslh….adakah salh ap yg syea rase?sebelum ni sya ok ajer…mungkin ini ujian dr allah untuk sya….sya kne kuat untuk mnegahdapinyaaa….tapi ustaz leh x bg cdgn ap yg ptt sya lakukn….kdg2 sya berfikir sehingga menitiskn air mata…sya buntu sgt2…..jiwa sya seperti kosong…sya tertnye tanye nape dgn diri sya ni….

  189. Allahuakbar….ampunkn segla dosa hambamu ini ya allah…..
    hambamu ini redha dn terima segala ujianmu…ya allah berilah kekuatan pda diri hambamu ini…..astagfirallah….

  190. Assalamiualaikum ustd

    maf ganggu ku ingin bertnya nurut pk ustd tentng kelompok NII yng bersikap seperti itu bagaimna cara kita untuk menciptakn kedmaian.

  191. mulut menuturkan zikrullah, tetapi hati enggan akui. tidk tercapailah ketenangn hati/jiwa

  192. terima kasih ustaz. selamat maju jaya.
    ustaz, boleh minta tolong terangkan mengapa di dalam hidup ini adanya pertanyaan “KENAPA”…?

  193. Ya Allah… syahdunya tulisan ustaz.. saya masih pelajar dan akan mengambil stpm tahun ni.. saya banyak masalah tapi saya ska pendam n nangis… terutama berkaitan sahabat dan cinta… sy buntu… bagaimana sy nak tenangkan diri sya?? sy nak lupakan masalah sy dan mencari siapa sy sebenarnya… saya buntu…… saya x kenal siapa saya…. tolong…..

  194. Terima ksih byk2 pda Ustz sbb tliskan artikel niee..hati sy sebak dan brsyukur sgt2 bila diketemukan dgn artikel ustaz..sy harap sgala ilmu mengenai ketenangan hati yang telah ustaz ceritekan dlm artikel ini dpt sy manfaatkan dgn sebaik-baiknye dlm hidup sy..insyaAllah..Amiin

  195. assalamu’alaikum..
    saya ni seorg yg bakal guru..
    saya ni skrg seorg yang perama.pendiam..dan sekarang ni menghadapi masalah diri..
    iaitu sudah berapa lama hati ni tidak mendapat ketenangan..
    saya tahu saya banyak dosa..
    dan apabila saya cuba mendekatkan diri dengan Allah…ianya hanya bertahan utk bertahan beberapa hari sahaja..lepas itu hati ini kadang2 malas nk dekatkan diri kepada-Nya..kenapa semua ini berlaku..
    saya boleh membaca ayat al-Quran dengan baik..tetapi nk memahami ayat yang berbentuk keagamaan itu membuatkan hati saya ini malas..padahal saya cuba nk mendekatkan diri kepada Allah…

    ya Allah..knapa semua ini berlaku…
    kadang2 saya baca al-Quran dan lama kelamaan suara saya akan menjadi berat..dan membuatkan hati saya ni menjadi berat utk terus membaca al-Quran..
    mood saya kalau nk baca al-Quran adalah semasa suara saya berbunyi nipis…kalau suara dah menjadi garau atau tebal…maka di situlah akan hilang mood nk membacanya…
    apakah masalah saya sebenarnya ni ustaz?
    tolong saya ustaz….

  196. Salam iman,
    Masalah kita MALAS. Jadi tak ada lain, mujahadah. Lawan rasa malas. Banyakkan istighfar, selawat… itu membantu mujahadah. basahkan lidah dengan istighfar dan selawat. Doa pinta Allah bantu mujahadah kita.

  197. Salam aifa,
    kita hamba Allah dan khalifah di muka bumi. Terima seadanya diri kita…. kelemahannya dan kelebihannya. Bangga jadi diri kita. kita unik, hanya ada satu sahaja macam kita di dunia ini. Tuhan tak ciptakan kita sia-sia. Ada tujuan dan tugasnya. Ada kelebihan dan kekuatannya. Sangka buruk pada diri samalah sangka buruk kepada Allah. Hati-hati.

  198. Salam fi,
    Kenapa ada kenapa? Sebab manusia itu dibekalkan fitrah ingin tahu. Kenapa aku dijadikan? Kenapa adanya dunia? Kenapa adanya Akhirat? Dengan kenapa, terbukalah gerbang ilmu. Kenapa itu soalan yang membentuk persoalan. Dengan adanya keraguan barulah adanya keyakinan. Dengan keyakinan… itulah IMAN. Bila iman, kuranglah kenapa… Bila ragu, banyak kenapa. Saya pun bertanya, kenapa fi bertanya kenapa ada kenapa? kenapa ya? Hi, hi… bergurau. jangan tanya kenapa. Selagi ada kenapa, pasti ada kenapa.

  199. salam… ustaz,,, saya sentisa mencari tenang ini,,, kerapkali ketenangan nie hilang bila diuji,,( lemahnya iman nie)….tak mudah untuk istiqamah…. bila iman terasa baik,,,jiwa terasa tenang ,,, UJian datang bertimpa-timpa… saya akan terlupa tentang HAKIKAT sebuah ujian, tanda sayangnya Allah pada hamba… Ustaz ada satu persoalan….saya cuba amalkan al mathurat,,, cuma satu ketidakpastian saya adakah saya masih boleh terus membaca jika saya tak boleh sembahyang… dikala anak tengah membesar saya berazam nak jadikan saya, dan anak-anak orang beriman…( saya takut anak saya membesar dan menjadi sebaliknya)…. kerjaya sebagai guru membuatkan saya terdedah dengan berbagai salah laku, akhlak muda-mudi yang menakutkan).. kalau boleh saya nak membantu pelajar-pelajar yang rata-ratanya tak kenal dosa pahala… saya nak cuba jadi ibu, dan guru yang baik…

  200. Maha Suci Allah Tempat Kita Memohon Pertolongan. Amin..Saya ingin bertanya…Adakah salah jika kita berzikir dgn nada yang besar dan rentak yang deras?

  201. terima ksh ust ats tulisn ini..air mata yg mengalir dpt dihentikan.ketengan jiwa dpt dirasai…Allah sentiasa bersama hambanya.

  202. Alhamdulillah banyak pengajaran dan pengentahuan yang boleh saya dapat melalui laman ini.

  203. akulah orang yang belum menemukan jiwa itu….tolonglah aku kawannnnn,aku selalu minta petunjukmu ya ALLOH….

  204. assalammuailakum izinkan saye btaye ustaz bukan sbb saye meragui apa2x cuma saye bru menonton vidoe mengenai sakeenah dan ustaz dlm video tu menceritakan mengenai sakeenah mengenai org islam dan org bukan islam.tapi saye keliru . org beriman yg bgantung pada allah hidupnye tenang saye tahu saye melihat itu tetapi org bukan islam juga hidup tenang dan bahagia cthnye walaupun mereka menghidap kanser …..saye takut ustaz dgn hati saye ini saye xmahu meragui ape2x tapi saye masih terus ttaye apakah beze sakeenah atau ketenangan bagi muslim dan yg bukan islam .harap ustaz dpt mjwab soalan saye terime kaseh

  205. Salam ustaz,

    saya baru jumpa website ustaz ini. Alhamdulillah, setelah membaca artikel ustaz dan komen serta masalah daripada sahabat2 yang lain, hati menjadi tenang dan damai. saya ni adalah isteri pertama kepada suami saya. saya juga pernah ditipu bukan sahaja oleh suami tetapi oleh keluarga mertua saya semasa suami saya berkahwin lagi dulu. kini sudah hampir 10 tahun saya hidup bermadu. banyak dugaan yang melanda namun sehingga kini saya masih lagi bergelar isteri kepada suami. namun akhir-akhir ini saya merasa tidak ikhlas dan mampu untuk hidup bermadu lagi. daripada saya melakukan dosa pada suami, baiklah saya hidup sendirian membela anak2 hingga dewasa. hidup saya tidak tenang sekiranya saya hidup bermadu ini. adakah betul perasaan saya ini. saya telah berusaha melakukan segalanya. saya berdoa pada Allah andainya rumahtangga saya ini menambahkan penderitaan kepada saya dan suami, pisahkanlah kami secara baik. saya akui, saya telah memaafkan kesilapannya dahulu namun saya tidak dapat melupakan apa yang dia telah lakukan dahulu. sukar untuk saya terima madu saya meskipun saya berusaha memujuk hati ini. perangai madu saya yang tidak menghormati saya menambahkan kejengkelan saya. Bantulah saya ustaz dan sahabat sekalian

  206. Alhamdulillah…t.kasih ustaz , terasa saya bgitu jahil dalam mengingatiNya..semoga saya menjadi hambaNya yang soleh..

  207. salam..ustaz..sy ingin kongsikan msalah sy ini, sy x tau bgaimna nk cri jln lg.. sy buntu..hdup sy dan kluarga difitnah,disihir,dan jiwa kami smua brasa ksong, wlaupun tlh bribadat dn brdoa kpda Allah,sehinggakan suami sy tdk dpt bkerja..dgn sihir yg kmi trima, kmi dh usaha utk brlwan..tetapi..tiada daya lg..ustaz..tlg lh memberi kata smgat…dn nasihat..agar kmi kmbali tenang…, sy benar2 sdih ustaz..,jika sy sakit..bgaimna sy nk jga ank sy yg msih kcil..

  208. Salam ustaz…sesungguh nya baru sekarang saya temui jawapan kenapa amalan yg buat selama ini saya tidak temui ketenanagan..sesungguh terlalu banyak perkara yang saya laku kan selama ini yg bukan dtg dari ati saya …tetapi fikiran yg di pengaruhi syaitan…Ya ALLAH ampuni la dosa2 ku….

  209. terima kasih ustat.
    saya blm menghabiskan bacaan di atas. tp saya tahu hanya alquran sahaja dpt menenangkan hati kita. terima kasih ustat

  210. salam ustaz,
    mohon kebenaran untuk kongsikan bsama rkn2 di fb sy
    byk yg sy pelajari arini dan bersyukur msih diberi nyawa oleh Allah s.w.t untuk menilai baik buruk setiap apa yg berlaku…
    terima kasih ustaz ats perkongsian ini…

  211. salam ustaz,
    saya nak tanya satu soalan…macam mana hiburan yang mengikut islam..boleh tak ustaz bagi contoh…saya dah lama terfikir soalan ini…namun gagal mencari jawapan..saya harap ustaz dapat menjelaskan dengan jelas kerana saya rasa rmai remaja turut igin mengetahui tentang hal ini..TQ

  212. assalamualaikum ustaz….. terima kasihh untuk perkongsian yang begitu mendalam ini…… saya harap saya dapat memperoleh ketenangan hati yang sebenar….yang datangnya dari Allah….. doakanlah saya ustaz…. terima kasih ustaz…

  213. Allah Maha Besar…terima kasih ustaz kongsi ilmu macam nie. hati tak tnang,maslah bnyak datang..Allah saje yg mampu tlong..

  214. salam….untuk semua….

    penulisan ustaz begitu lembut dan benar-benar menyedarkan….

    saya selalu berfikir bagaimana hendak memiliki hati yang begtu lembut, baik dan sentiasa memberikan sesuatu yang harum kepada insan lain..saya tidak memiliki hati seperti itu, walau pun sedang berusaha ke arah itu, namun terasa betapa kerasnya hati ini….alangkah indah sekirannya saya memiliki hati dan peribadi seperti ustaz…=)… mungkin dengan penulisan ustaz ni moga hati dan peribadi saya dapat berubah sedikit demi sedikit….doakan saya ya ustaz agar termakbul doa orang yang baik seperti ustaz untuk saya…….

  215. Assalamualaikum Ustaz.

    Terima kasih untuk artikel yg sangat bermanfaat ini. Akhirnya baru saya faham ayat “Hanya dengan zikrullah hati akan menjadi tenang.” Sebelum ni saya zikir tapi tidaklah pula dapat ketenangan hati yg dicari Salah konsep rupanya.

    Terima kasih banyak2 Ustaz. Semoga Ustaz dan keluarga sentiasa dirahmati Allah selalu. Ameen.

  216. salam ustaz saye ade masalah yg bagi saye sangat berat untuk saya hadapi,boleh x saya nak minta nasihat ustaz.,tapi saye x boleh tulis masalah saya di sini.Boleh x ustaz bagi email ustaz?mohon sedikit waktu ustaz untk memberi nasihat dlm masalah saya.Semoga Allah merahmati ustaz n keluarga.

  217. Assalammualaikum ust, hati dan kehidupan saya tidak tenang dengan dosa2 besar yg saya lakukan, dosa yg sy lakukan bukan saja dgn allah tetapi dgn manusia, manusia yg saya sayangi. dan dia melibatkan halal haram dalam kehidupan, sy berubah dan bertaubat, dekatkan diri dgn allah, didik anak kepada agama, semua org lihat keluarga yg bahagia tapi saya hati saya tidak tenang, bagaimana sy hendak berterus terang, allah balas dosa sy di dunia lg, bagaimana diakhirat kelak. berapa banyak kemaafan yg sy pinta, pd Allah, sy yakin allah ampunkan tapi pd suami, pd anak2 saya manusia yg terlalu hina. sebelum sy meninggalkan dunia ini sy kena pastikan sy selesaikan masalah sy dengan manusia, tapi ……. Ya Allah berikan aku kekuatan, bukakan aku jalan agar aku tidak ke nerakamu…. aku takut pada balasan mu ya Allah.

  218. Salam shila,
    Tempuhi jalan taubat. Dan kemudian berbaik sangka dengan Allah. Allah ampun, Allah sayang… insya-Allah, Amin. Dihantui dosa sehingga hilang ketenangan, perlu dikawal agar tidak keterlaluan. Jika tidak kita hilang semangat untuk hidup. Penyesalan untuk taubat, bukan untuk patah semangat. Amin, amin. Semoga Allah beri kekuatan untuk mu.

  219. saya bukan la penulis yang baik…kesedaran utk dikongsikan antara kita semua…http://myhayatiz.blogspot.com/2011/08/cinta-kita-pada-siapa.html

    betapa kita ini begitu lalai mencintai manusia….

    semoga kehadiran saya di getarasa disedari oleh ustaz ..saya suka “Rupa-rupanya yang di cari terlalu dekat… hanya berada di dalam hati sendiri!”

    Bersyukur kehadrat Ilahi kerana dapat bertemu manusia yang dilahirkan berubah menjadi hebat utk mendapat tempat dihatiNya. Amin

    Ya Allah, kau panjangkan umur dan kau peliharakanlah kesihatan ustaz pahrol, supaya dia dapat berkongsi kata-kata yang memberi kebahagian dan sinar kepada orang lain.Amin

    Saya mahu lebih baik dari hari semalam! aku juga diuji…Allah juga sayangkan saya…

  220. Ya Allah, sesungguhnya jiwa aku tidak tenang dan sentiasa berasa rungsing. Kau berilah aku ketenangan abadi. Semakin dekat aku kpdmu, semakin kuat kau uji aku. berikanlah aku kekuatan ya ALLAH. Sesungguhnya aku amat lemah lagi hina.. apa yg perlu aku perbuat untuk mendapat cinta darimu ya ALLAH…….

  221. Asslmualaikum….
    saya saat ini sedang sangat2 butuh ketenangan hati pak, saya benar2 merasa sendiri, banyak masalah yg membelit, saya saat hanya berpikir bagaimana mendapatkan ketenangan hati….

    lalu ketika searching di google, tentang pencarian ketenangan hati, semua meng kerucut pada “zikir”, seketika saya lalu menangis pak (kurang lebih 10 menit yg lalu, he2)
    betapa zikir itu penyembuh segala penyakit hati,

  222. Salam angkasa,
    Insya-Allah, kekadang badai ujian terlalu kencang… kita pasrah. Usaha yang terbaik, dan berdoa dengan sepenuh hati dan pengharapan. Manfaatkan Ramadan ini sahabatku.

  223. Assalamualkaikum ustaz..nak minta pandangan ustaz..perlu kah bagi seorang pelajar mengikuti jemaah yang ada sekarang seperti jemaah jim? Adakah usaha tersebut dipanggil mujahadah?

  224. Salam epal,
    Bagus sangat. Dengan jemaah, mujahadah kita akan lebih gagah. InsyaAllah.

  225. Ustaz, mudah-mudahan kita yang hidup kat Malaysia ni sentiasa dirahmati dan dilindungi Allah s.w.t, cuma saya agak bengang kerana pernah ditipu 2 kali dalam tahun 2011, dalam bulan Ramadhan pulak, memang geram, duit habis RM3 ribu nak ambil pembantu rumah, dah bayar semua, pembantu tak sampai dan agen pun hilang.Sedih sungguh Ustaz, tapi kawan-kawan nasihatkan anggaplah duit tu sebagai sedekah atau zakat, boleh ke kita niatkan itu sebagai zakat@sedekah, kalau dikira zakat, dah kena tipu,so, zakat untuk tahun 2011 kita tak payah bayar dah, cukup dengan bayar duit kena tipu tu..

  226. Salam. Tak leh macam tu. Anggap sedekah ok, tapi zakat wajib tak boleh. Perlu bayar zakat jika cukup syaratnya.

  227. Ustaz..saya pernah cuba masuk tapi sukar nak bahagi masa antara belajar dan program..Boleh dikatakan setiap minggu ada program n sukar tuk saya masuk dengan ahli-ahli tersebut.Saya ada mengikuti usrah yang kecil tapi tak mampu nak mengikuti program tersebut. Saya nak tambah ilmu tapi tak jumpa yang sesuai dengan diri saya. Perlukah saya mengikuti program sedangkan diri saya tak mampu mengikut cara yang dibawa oleh ahli jemaah tersebut? Minta pandangan ustaz.

  228. Salam epal,
    Ikutlah setakat kemampuan. Berdikit-dikit. Yang penting kita ada program untuk dapat tazkirah… hati perlu diperingatkan selalu.

  229. Salam silainee,
    Berusahalah… teruskan pencarian. InsyaAllah janji Allah benar. Ingat padaNya, ada ketenangan. Amin.

  230. sy adalah insan yg x lekang dituruni ujian dr allah..dari kecik,alam remaja sehingga alam perkahwinan..kadangkala ujian nie dpt sy lalui..namun adakala nye sy rse sperti sgt lemah..hanya pada allah tmpt sy mngadu..ya allah maha besar..sesungguhnye engkau maha mengetahui sesuatu yg engkau turun kn..tunjukan la ak ke jalan yg benar..aminnnnnnn

  231. Assalamu alaikum Ustaz,

    Saya memohon untuk berkongsi bersama rakan2 yg lain. Harap ustaz benarkan saya menyibarkannya. Banyak yang saya pelajari dlm blog ni. Terima kasih atas perkongsian ilmu ini.

  232. informasi yang bagus, lebih2 lagi seperti saya yang tercari2 akan ketenangan hati dan apa jua yang berkait dgn rasa hati

  233. assalamualaikum uztaz,

    Dimana saya boleh dapatkan buku2 terbitan uztaz, ? Saya amat2 memerlukannya …terima kasih!

  234. Salam Ustaz….

    Terima Kasih atas penulisan ini…tatkala hati tiba-tiba merasa tidak tenang, penulisan ustaz memberi saya semangat dan ilmu untuk berusaha mencari ketenangan hati…

    Saya sangat terkesan dengan penulisan ustaz, Mahar Sebuah Syurga, memberikan impak dan kesan mendalam pd diri saya…manusia tidak terlepas dari dosa dan sama juga seperti saya… bertahun-tahun merasa jiwa ini sgt kosong kerana dibayangi oleh dosa-dosa silam…

    Terima kasih ustaz atas penulisan ustaz…teruskan menulis ustaz…teruskan perjuangan ustaz! InsyaAllah, saya sentiasa menuggu entry ustaz yang seterusnya ^_^

    InsyaAllah, saya akan terus berusaha untuk bermujahadah dan istiqamah…Allah SWT tidak pernah tinggalkan hamba-Nya dan tidak berputus asa terhadap hamba-Nya…oleh itu saya juga tidak akan berputus asa! Moga ketenangan yang saya cari, dapat diperolehi…InsyaAllah

  235. Assalamulaikum ustaz.

    sejak 4 bulan yg lepas, sy didatangi ujian dan musibah yg agak berat. berderetan. sy akui, smpai sekarang sy x dpt nak hadapi ny dengan tenang. sy risau sy x redha dgn ketentuanNya.. jd ap yg sy perlu buat Ustaz?

  236. salam Iman,
    Bila Allah uji kita, Allah tahu kita mampu hadapinya. Allah tidak akan uji kita diluar batas kemampuan kita. Cuma kita perlu dapat kekuatan sebenarnya. Dari mana? Dari solat, doa, sangka baik dengan Allah. Tidak tahan dengan ujian tidak mengapa, tetapi jangan salahkan Allah dan menysesali diri sendiri. Anda masih hidupkan?? Bersyukur, kerana ada orang yang lebih berat diuji daripada kita.

  237. Assalamualaikum ustaz,

    Baru terjumpa artikel ini. Sedang menilai diri sendiri samada sudah bahagia dan tenang.

    Terima kasih dengan pencerahan ini.

  238. Assalamualaikum ustaz..hati saya sekarang sangat-sangat sedih..pilu..sebak..bila mengenangkan hubungan cinta kami tidak mendapat restu kedua orang tua sebelah lelaki..saya bawa diri jauh dari kampung semata-mata ingin mengubat rasa hati..tapi setiap hari hati saya semakin sakit..sukar saya hendak melupakan insan yang dicintai..hanya kepada Allah tempat saya mengadu..moga-moga ketenangan yang dicari dapat saya perolehi..InsyaAllah..

  239. Assalammualaikum …

    Ustaz , barulah saya sedar setelah baca artikel ini…yaallah selama ni saya selalu mengeluh bila diuji dengan perbagai ujian..hati saya selalunye x tenang walaupun saya solat,zikir dan sbagainya..baru lah saya tahu rupanya banyak kesilapan yang saya dah lakukan…saya tak seharusnye simpan sifat2 marah ataupun dendam pada orang2 yang telah menganiaya saya…sekarang ni saya akn cuba ikut sikit demi sikit ilmu dari artikel ini…terima kasih ustaz…Sekarang ni saya tahu Allah sentiasa disisi saya…sebaknye hati saya

  240. ya allah betapa besarnye ujian mu….begetar qalbu ku dgn penerangan ini menitis air mata ku…ya allah beri lah kekuatan yg x ada upaya hambamu ini tanggung dan tambahi lah cahayamu d hadpan ku d belakang ku cahaymu di atas ku cahayamu d bwah ku chayamu .dgn terang dan jelas….amin

  241. Terima kasih ustaz. Saya dipertemukan dengan website ustaz dikala saya amat memerlukan. Saya baru lepas berdoa dan solat taubat dan entah bagaimana digerakkan oleh Allah S.W.T untuk menaip ayat ini “Ketenangan Hati” dalam lap top saya. Saya banyak melakukan dosa dan maksiat dalam hidup saya. Mudah2x Allah terus beri taufik dan hidayah untuk saya dan sahabat2x kembali ke pangkal jalan. Saya amat tersentuh lebih2x lagi membaca sambil mendengar instrumental Alunan Mendamaikan http://www.youtube.com/watch?v=xVohCq2yTyM. Boleh nangis dibuatnya.

  242. saya juga, tetiba menaip tajuk “ketenangan hati” dan jumpa website ustaz..sekarang mjd follower ustaz, sentiasa menunggu artikel2 baru..terima kasih ustaz, iman kita ni mcm graf, kejap naik, kejap turun,selalu resah bila menghadapi ujian, jika hanyut dgn biskan syaitan, iman akan luntur, sentiasalah berzikir dan dgr/baca Al-Quran..

  243. Ani

    Assalamualaikum ustaz. Benarkah paling payah sebenarnya dalam kehidupannya ini adalah mendapat kebahagaian dan ketenangan yang benar-benar diredai oleh Allah. Tatkala kita mencari sesuatu yang menjadi pengisian kekosongan jiwa terlalu banyak pula dugaan yang menimpa.Namun hanya dengan kekuatan keimanan dan semangat dalam diri bahawa kehidupan ini hanya di pentas lakonan dapat menyejukkan bisikan hati yang bercelaru lantas kita akan bangun daripada dibuai rasa duka dan mencari jalan penyelesaian sendiri untuk lebih dekat dengan-Nya. Subhanallah betapa besar nikmat-Mu dan aku yakin setiap ujian yang menyebabkan kita menjadi resah dan mengalir air mata meminta pertolongan dari-Mu adalah tanda kita orang yang disayangi dan tersirat hikmah yang sangat besar maknanya untuk yang diuji.

  244. ya Allah jagalah keimanan kami, persatukan kami dengan rahmat-Mu.
    besarnya kasih sayang-Mu engkau tunjukan dalam ketenangan qolbu kami
    kami rindu..
    kami rindu..
    pengampunan-Mu,
    dalam hening dan kelembutan suasana rahmat-Mu,,

    saat kami temukan kedamaian, jadikanlah kemudahan bagi kami,
    menyatukan hati dan pikiran kami…
    menguatkan aqidah dan pengamalan kami..
    melembutkan akhlak kami…

    dalam satu barisan..

    barisan pasukan ALLAH yang dapat menggentarkan kekuatan musuh,,,
    memberi rasa damai dalam persaudaraan..

    izinkan kami menjadi pembela hak-Mu yang mutlak
    dan terimalah segala daya dan upaya kami sebagai amalan yang kami persembahkan
    hanya untuk-MU ya ALLAH,,

    subhanallah,,,
    alhamdulillah,,
    Allahu Akbar..

  245. Syukran.info yang sangat mendalam untuk kita faham apa itu ketenangan.selain dari membasahkan bibir dengan zikrullah,jangan lupa keajaiban wuduk.ianya mampu membuatkan kita berasa tenteram di kala jiwa kita dalam keadaan gelisah lebih2 lagi ketika kita menghadapi musibah
    Entri Terbaru Saya:
    Kenapa Hidup Kita Tidak Tenang

  246. Dengan keyaqinan yg seyaqin-2nya dan menjalaninya dengan seikhlash-2nya,
    Insya’ALLAH ketenangan hati dapat kita rasakan,
    Amin…!

    Maha benar ALLAH dengan segala firmannya…………!!!

  247. Ustaz,
    Setiap kali bersedih saya seakan menemui penawar melalui artikel yang ustaz tulis.Setiap ujian yg melanda saya kebetulan ustaz memberi penawar melalui artikel ustaz. Alhamdulilah…kini saya berhadapan dgn gelombang ujian rumahtangga.Di kala meniti usia,hanya ketenangan yang diharapkan namun saya percaya Allah mengasihi saya dengan ujian ini. Terima kasih kerana tulisan ustaz adalah perantara untuk saya jadikan penawar.Mohon sahabat mendo’akan saya agar diberi kekuatan untuk mengharungi segala-galanya. Mohon agar ustaz dapat menghubungi saya atau sabaliknya untuk berkongsi rasa.

  248. assalamualaikum.. terima kasih atas nukilan di ats, saya akan cuba mengamalkannya.. ustaz.. boleh saya bertanya.. bgaimanakah caranya kita nak hilangkan ketakutan agar jiwa kita kembali tenteram?? sejak akhir2 ni saya selalu terbayangkan ketakutan menghadapi kematian…saya rasa takut sangat sehingga jiwa jadi x tenang & tenteram.. apa dah jadi pada saya ustad? saya selalu menunaikan solat, berwirid panjang.. tetapi ketenangan bersifat sementara saja.. jiwa dan hati saya selalu di landa ketakutan yang amat sangat..

  249. terimakasih ustadz atas artikelnya tersebut,, semoga bisa mengamalkannya dalam kehidupan sehari-hari agar membuat hati ini bisa menjadi tenang….bagaimana cara kita menyikapi sesuatu yang hilang dalam kehidupan kita agar menjadikan diri ini bisa selalu ingat dan dekat dengan Mu ya Allah….

  250. terima kasih uztaz dgn artikel ni…mmg menyentuh hati saya…saya menghadapi tekanan tapi bila baca artikel ni saya rasa lega …bknnya mudah untuk mendapatkan ketenangan hati…semuanya atas diri sendiri..saya harap dpt melalui kehidupan yang mendatang gan hati yang tenang..amin…

  251. assalam mu alaikum ….wr…wb…….
    alhamdulillah………………. setelah aku baca artikel yang P ustad susun dengan rapi yg sesuai dengan kalimat allah swt,alhamdulillah….wasyukur allah yang tiada batasnya kepada kepada allah swt…semoga dikasih kesabaran dan ketabahan atas coba’an yg kami terima amin….
    tidak lupa serta salam kepada nabi muhamad saw semoga kita semua mendapatkan safa’adnya dari beliau amin………
    terima kasih kepada P ustad , akhir kalam assalam mualaikum wr….wb…………

  252. a,salam ustaz
    kadang2 ujian yg dtg memang perit. sy perlukn kasih sayang bila sy terlalu mgharap sy selalu disisihkn dan disalahkn. entahlah……. hati sy perit sgt bila mgenang apa yg tjadi. apa salah sy ustaz

  253. salam…………tersentuh hati…tp kenapa ya..kekadang saya tewas…namun dlm ms yg sama sy sedar…kekadang terfikir…kenapa aku terus diuji..,,,kenapa yg aku inginkan belum ditunaikan…sedang org lain yg banyak melakukan kemungkaran ditunaikan impian mereka..

  254. Assalam..
    artikel yg sungguh bermanfaat..sesungguhnye aku mmg layak diuji…

  255. salam..satu perkongsian yang sangat menyentuh hatiku dan yang sangat2 ku cari..moga jadi titik baru untuk aku kembali kepada fitrah yang sangat ku harapkan..ameen

  256. salam..

    ustaz, saya ingin bertanya adakah apb kita melakukan dosa besar kemudian kita menyesal dan bertaubat kepadaNya, dosa besar yang kita lakukan itu di kira ujian dr Allah tok kita perbaiki diri?

  257. As salam Ustaz,

    Terima kasih atas perkongsian. Mohon share artikel-artikel uztaz

  258. Assalammualaikum semua

    Bukan senang nak jadi senang..dan bukan senang nak jadi baik..
    hidup ini semua terletak pada NIAT..sebaik2 niat, niat la kerana Allah, setiap apa jua perkara yang dilakukan..

    Musibah..dugaan..sakit..sihir..masalah rumah tangga..hutang..dikhianati..dipinggir..dikecewakan..sedih tahap melampau dan seangkatannya..bila dirumuskan..itu adalah UJIAN..

    Untuk dapat result exam A mesti usaha lebih dan byk dugaan..
    hidup lebih kurang macam itu la..( sori saya ni xpandai berkata2 tetapi apa yg saya coretkan ini yg terkeluar dari hati saya)..pertama kena ingat, kita diciptakan oleh siapa..untuk apa..
    sudah tentu Allah yg menciptakan kita..dan kita diciptakan untuk DIA..sembah dan taat pada Nya
    dalam solat..jika kita perihatin..jelas menyatakan hidup dan mati kita adalah untuk Allah..
    justeru kenapa kita masih merengus dan menyalahkan takdir..
    ( ambil iktibar daripada kisah para2 nabi dan org2 terdahulu..dan di dlm AlQuran byk bagi petunjuk..dan AlQuran adalah sebaik2 petunjuk dan kitab di bumi ini)

    hendakalah sentiasa bersangka baik pada Allah..kerana Dia MAha Mengatahui apa yg ada dilangit dan di bumi walau sebesar zarah..setiap apa yg terlintas di hati kita pun Allah tahu..
    Allah itu Maha Kaya..AlGhani

    Ya, kita sebagai manusia biasa memang lemah..bila diuji kita cepat melatah..sebabnya iman kita x kuat..iman ini kekadang ada naik turun dia..untuk istiqamah perlu usaha yang keras..

    Allah memberi ujian pada kita kerana Allah sayang..bila kita diuji kita akan terus ingat pada Allah..itu Fitrah manusia..kita patut bersyukur kerana diberi ujian..kerana dgn ujian kita mengingatiNya..itu menunjukkan Allah sayang pada kita dan memberi hidayah melalui ujian..hidayah untuk kita lebih dekat pada DIA..Allah itu Maha Pengasih dan Penyayang..

    NAma-nama Allah ada 99..cuba sesama kita fahami dan hayati nama2 Allah ini..ayat Bismillahirrahmanirrahim..dah mempunyai dua nama2 Allah iatu ArRahman dan ArRahim..Alangkah baik dan indah sekiranya setiap apa yg kita lakukan kita mulakan dgn Bismillah..

    banyaknya Allah bg nikmat pada kita semua tetapi kita xpernah hargai dan masih bersungut..jika dibandingkan org2 terdahulu..ujian yg dihadapi lagi teruk daripada kita..untuk menjadi seorang muslim atau muslimah yg sejati..sebagai cth Bilal bin Rabah di siksa oleh tuannya dgn meletakkan batu di atas dada di tgh padang pasir yg panas malah kaki dan tgnnya di ikat kerana menganut dan menyembah yg ESA..tuannya murka pada dia dan meberi hukuman tersebut. Bilal adalah seorang hamba..tetapi hati nya tetap pada yang SATU….ALLAH..

    Allhamdulillah..Bilah bin Rabah diselamatkan oleh Abu BAkar Assiddiq, sahabat RAsulullah..dengan membelinya dan membebaskan Bilal sebagai hamba..

    Cuba sesama kita renungkan..untuk apa kita hidup jika bukan kerana Allah..dunia hanyalah tempat sementara..dan penuh dengan tipu daya..AKHIRAT adalah kekal..selalu dinyatakan di dalam Alquran…malah setan dan iblis adalah musuh yg nyata..jika kita dah tahu setan dan iblis itu memang musuh yg nyata..hendaklah kita selalu berwaspada kerana diaorang sentiasa menghasut manusia untuk membuat kejahatan dan maksiat agar dapat menemani mereka di dalam NERAKA..

    Itu permintaan jin yg kafir, setan2 dan iblis untuk menyesatkan manusia iaitu kita anak2 Nabi Adam dan Allah perkenankan..umur mereka dipanjangkansehinggalah tiupan pertama nanti..

    Ya Allah…Ya Rahman..

    Selalu lah beritigfar..kerana dgn istigfar itu membuat setan lemah..hati hendaklah sentiasa dijaga..kerana di situ setan dan iblis sentiasa bertapak..
    setiap kali kita ingin membuat kebaikan..cepat2 diaorang akan dtg untuk menghasut..spt mahu bersolat..mungkin kita akan rasa nak tangguh..tengah solat lupa rakaat..itu semua permainan setan..bukankah dunia ini penuh tipu daya setan dan iblis..

    bersyukur kerana Allah masih sayang kita semua..diberi nikmat walaupun kita masih membuat dosa..dan sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun..kita sering membuat dosa walaupun kecil pada setiap hari..oleh itu sentiasa lah mohon ampun dan bertaubat pada Allah selagi pintu taubat dibuka..

    Ya Allah..Ya RAhimm..

    Ustaz Pahrol..mohon maaf kerana menggunakan ruang ini untuk mencoretkan RASA dan pendapat saya..saya adalah antara hamba2 Allah yang diuji sejak kecil lagi..
    masih mencari lagi tentang kehidupan ini sungguhpun telah mengatahui dunia ini semntara dan Akhirat kekal..

    selagi kita berpegang teguh pada Alquran dan sunnah rasulullah..insya Allah kita terselamat..
    saya hanya berkongsi pengalaman saya di sini..semoga kasih Allah sentiasa bersama kita dan kita kasih pada Allah..amat rugi mereka yg tidak mendapat hidayah dan kasih daripada Allah..

    Ya Allah..
    jgnlah Engkau tarik kebaikan yg telah Engkau berikan..bimbingi lah kami ke jalan yg diredhai oleh Mu..masukkanlah kami di kalangan golongan2 orang yg beriman dan bertakwa..golongan para soleh dan solihien..teguhkanlah hati kami mencinataiMU..tetaplah hati ini sentiasa mencintaiMu..amin

    Mohon maaf sekiranya coretan saya ini terkasar bahasa dan mengganggu ruangan ini..saya hanya sekadar kongsi pengalaman saya sebagai hamba Allah..bila kita makin hampir pada Allah..makin hina dan kerdil rasa diri ini..dan sesungguhnya Allah itu amat dekat dengan kita seperti urat merih di leher..

    Jika iman dan taqwa telah sebati dalam hati..InsyaAllah semua nya dipandang indah…sesungguhnya kita tiada daya upaya..hanya Allah..lahaula wala quwwata illah bilahh hil’azimm..

  259. Reblogged this on The Druggist and commented:
    Terjumpa post ini pada waktu yang sangat tepat.. Alhamdulillah, terima kasih Allah kerana mendorongkan hati dan tangan sehingga terjumpa jawapan ini… Allah menyayangi ku…

  260. terimakasih ustaz dg membaca setiap tulisan ini sy semakin sadar akan besarnya keagungan ALLOH dan mudah2an sy lebih tenang dan lebih berserah diri dalam menghadapi segala ujiannya amiiin…

  261. Asalamualaikum saudara… saya ingin berkongsi… seperti yang ustaz terangkan tadi jelas… ada juga kaedah lain Insya Allah… setelah baca seperti yang telah saudara beritahu tadi… buat seperti ambil senaman pernafasan… selepas baca banyak kali…sedut sehingga rasa masuk seluruh tubuh badan dan tahan nafas… dalam keadaaan tahan nafas…masih membaca dalam hati…. sehingga tidak tahan… hembus perlahan2…Insya Allah… petua ini juga saya ambil dari guru… dan amalkan…Insya Allah ada ketenangan… Rajin2 lah solat taubat… tidak mengira masa malam siangpagi dan petang… itu juga cara mencari redha dan ketenangan Allah… Insya Allah. Ya Allah Ya Rahman Ya Allah Ya Rahim

  262. subhanallah…maha suci allah atas segala nikmat dan kasih sayang-Nya terhadap hambaNya.www.kebill.blogspot.com

  263. alhamdulillah…….tuhan memberikan ujian kepadaku untuk mengingatkan aku padanya….
    Ya Allah….aku mohon hati yang tenang, hati yang bahagia, sabar dan redha dengan ujianMu. Ampunilah segala dosa-dosaku dan dosa seluruh umat Islam yang beriman kepadaMu.

  264. alhamdulillah…..tuhan memberiku ujian.. agar aku selalu mengingatnya…….
    Ya Allah….aku mohon hati yang tenang, hati yang bahagia, sabar dan redha dengan ujianMu. Ampunilah segala dosa-dosaku dan dosa seluruh umat Islam yang beriman kepadaMu.

  265. Salam Maalhijrah.moga kita semua beroleh ketenangan meneruskan kehidupan d dunia menuju takwa bahagia d Akhirat, memang benar kita payah utk mendapatkn ketenangan hati.meskipun org melihat kita tenang pada luaran,tingkah laku dan sikap.bukan mudah utk melupakan penganiayaan org.memaafkan ya.apatah lagi penganiayaan maruah seumur hidup rasanya terseksa,kadang2 rasa hati ingin menghukum,tapi siapalah kita di dunia ini.hanya hamba Allah yg pasrah, mengharapkan ketenangan ini berpanjangan hingga ke akhir hayat.InsyaAllah

  266. Ya Allah bila Engkau mendengarkan doa ku…mohon berikan sy istri yang baik dan suci

  267. Alhamdulillah membaca penerangan ini dapat membuka minda,menerima dan memahami keadaan dan menenangkan fikiran$

  268. Ya allah…….sesungguhnya aku redha dgn ujianMU…….tabahkanlah hatiku…kuatkanlah iman ku dan hapuskanlah dosaku…..amin..

  269. Ya salam khair Ustad, smoga ketenangan jiwa ini hanya datang dari Allah SWT

  270. ya Allah… ssungguhny amat sukar utk mncpai tahap redho. utk redho prlukan riadah @ latihan. dan ujian2 itula latihan utk kita mncapai tahap redho. selama ini iman sllu mmberontak dgn takdir Allah…. ya Allah ampunkan la aku… ustaz artikel ini amat2 berguna utk mnegur sikap ku slama ini… aku mmang layak d uji. aku hnyala hambany..

  271. bila sye ada mslh dn hati mula sebak dn xta cra nk myelesaikn..sye bzikir sbnyh y mgkin…pon sya xbisa tenang….tp sye istigfar bnyk2 ingt pda tuhan…y sye tw tuhan melindingi dn mmberi ptolongn pda sye…..syukurlah,,

  272. AS SALAM…trm ksh ustaz untuk forum y menarik diatas.. seorang teman bertanya sy mengenai masa lampaunya n bertanya sy – MCM MNA KITA NK MENCRI KESALAHAN DRI DAN KELEBIHAN DRI…KADANG2 TERFIKIR ADAKAH KITA MELALUKAN PERBUATAN YANG SAMA HARI2 TANPA SEDAR ATAU TIDAK…..KENAPA SEDIH ITU SEKEJAP DAN KENAPA INSAF ITU SEKETIKA….KENAPA KITA SELALU INSAF SELEPAS MELAKUKAN SALAH KENAPA TIDAK SEBELUM ITU….mohon ustaz jelaskan persoalan sahabat sy diatas.. terima kasih ustaz

  273. Nice post. I was checking continuously this blog and I’m impressed! Very useful information specially the last section 🙂 I care for such info a lot. I used to be looking for this particular information for a long time. Thank you and good luck.

  274. Mahabijaksananya Allah yang maha mengatur segala urusanNya sehingga kita tidak dapat memandang dan membezakan apa yang mana kita suka dan kita benci dibandingkan dengan apa yang Allah suka dan Allah tidak suka.. Doa ku; Ya Allah perbaikilah urusan ku terhadap MU, dan janganlah tinggalkan daku walau sekejap mata sekalipun. amin.. terrima kasehku kepadamu wahai ustaz yang mulia kerana dapat mengejutkan aku… amin..

  275. Asalamualaikum Ustaz. Suami saya telah berpindah tempat kerja dan seorang rakan kerja suami (seorang isteri) telah menulis surat kpd suami saya menyatakan beliau amat menyayangi suami , menjadi perindu sepi yang kehilangan semangat kerana katanya semangatnya ada bersama-sama suami saya. Beliau merasa amat sedih dan perpisahan tersebut menyebabkan curahan air mata yang tak dapat dibendung kerana katanya antara mereka terlalu banyak kenangan. Katanya kasih sayangnya suci dan ikhlas atas nama persaudaraan /persahabatan seperti adik dengan abang.

    Sebagai isteri hati saya merasa amat terguris dan cuba menegur isteri berkenaan .Tetapi beliau tidak menerimanya malah mengatakan persahabatan tersebut telah disalaherti dan terusan menulis di blog beliau yang menambahkan sakit hati saya. Beliau sedikit pun tidak merasa bersalah kerana pada satu ketika rumahtangga saya menjadi tidak keruan disebabkan perkara ini.

    Mohon pencerahan Ustaz bagaimana harus saya menangani keadaan ini kerana perkara ini benar-benar mengganggu fikiran saya. Adakah kasih sayang seperti ini merupakan kasih sayang tanpa syarat yang sepatutnya wujud sesama insan.

  276. Alhamdulillah….ana brasa amat bruntung krna…stelah mmbaca kesemuanya… ia mmbtkn hati ana smAkin tenang,,dan ana dpt blajar….dn fhm sbnanya akan setiap ujian dri ALLAH.. adalah kebaekkan utk hmba nya…apatah lagi jika kite hdpinya dgn zikrullah…,dgn sabar, yakin dn berserah sglanye pda ALLAH…Insya-ALLAH…ALLAH akn mnolong kita…mendapat ketenangan..dn jln kluar dri stiap mslh…dn ana ingin bertrima kaseh….semoga ia brguna bt semua yg mmbcanya..dn hnya ALLAH shja yg dpt mmbls kebaekn nya kpda yg menulisnya…

  277. assalam ustaz..mohon d copy entry ustaz ini utk peringatan kepada diri saya selalu..terima kasih ustaz.

  278. terima kasih atas artikelnya, mudah-mudahan dengan dikrullah mencakup tiga aspek yaitu dikir lisan hati dan perbuatan hati akan jadi tenang jazakallah

  279. Assalamualaikum ustaz, minta izin share. Semoga Allah merahmati ustaz dan keluarga

  280. alhmdulillah..hebatnya allah s.w.t.
    marilah kita sama2 berzikir kepada allah supaya kita semua mendapat ktenangan hati yang kekal abadi..amin….

  281. asalammualaikum ustaz..
    sya nadia,,
    khidupan sya da jaoh terpesong,,
    tp hti sya amat nak kmbli ke jlan ALLAH S.W.T..
    TIADA bmmbingan bwat hsrat sya mkin tkbur,,
    ary mkin ary,,sya mkin lpe tntng sume ajran islam,,
    mlu tok sya mngku bhwa solat pown sdah sya lupa..
    sya taw tak sptot nye sya sbgai umat nabi muhammad mpunyai prasaan cmney,,
    tp sya x taw lg nak mcam mna,,
    ustaz tlong la sya,,
    sya amat bhrap ptlongan dri ustaz..
    sya btoi2 nak brbah ustaz..

  282. Iman yang dimiliki oleh seseorang perlu diperkuatkan lagi, Ianya sudah tentu dapat dicapai melalui zikirullah seperti yang dikupas dengan panjang lebar oleh ustaz. Sebagai hamba yang sedikit ilmunya ini, saya ingin berpesan, apa yang dibaca perlulah diamalkan dalam kehidupan seharian. Ingatlah saudara-saudara sekelian, ILMU TANPA AMAL IBARAT LAGU TANPA MUZIK, ianya hanya akan membawa kepincangan. Selamat beramal. Amin.

  283. Terimakasih pak ustadz dengan kata-kata yang sederhana ini membuka hati saya untuk memperbaiki kesalahan saya dimasa lalu .. saya merasa bersalah karna telah mengabaikan kuasa allah… dan su’uzon dg apa yg telah diberikan allah,,,

  284. Assalamualaikum ustaz, terima kasih atas penulisan entry yang ini. Saya telah baca entry ini beberapa kali dan semalam telah share ini dengan seseorang. Saya mengharapkan dan mendoakan agar setelah membaca entry ini dia akan mampu mencari ketenangan dan berusaha untuk tenang dalam apa jua yang dihadapi (sebagaimana yg sering saya cuba usahakan untuk diri sendiri) seterusnya menemui cinta Ilahi, cinta sebenar yang akan memberi ketenangan hakiki…

  285. assalamualaikum ustz terima kasih atas penulisan yang sgt ilmiah ini,teruntun hati saya membaca entry ustaz. saya baru je berpisah dengan orang tersayang bukan kehendak saya jadi begitu takdir Allah hubungan kami boleh bertahan 5 tahun sahaja semua ini berlaku atas kekhilafan dlama rumah tangga,saya masih berharap dia masih menerima saya kembali atas dasar ingin berubah menjadi orang baik,berubah kerana Allah..sejak kami berpisah saya sukar untuk melupakannya kadang-kadang hati menjadi tenang bila dekat dengan al-quran, masjid dan majlis ilmu tapi masalah saya pergi kemnaa-mana hatta di dalam rumah saya terkenangkan dia sangat merindukan dia dan anak comel saya..saya berazam ingin berubah menjadi suami yang baik pada isteri dan pada anak,masih ada ruang lg saya bertahta di hati dia saya sangat sayang tapi atas kejadian itu dia mintak sya lepaskan dia secara baik..kami berdua di uji pelbagai mslah adakah jodoh kami masih ada..

  286. salam…saya pernah trbaca satu hadis mengenai kata-kata hati yang x elok baik kepada Allah atau sesuatu yang buruk mengenai iman seperti saudari anas bertanya.hadis tersebut menyatakan bahawa itu adalah cabang iman yang mana kita sndiri tidak sanggup meluahkan apa yang diperkatakan oleh hati dan kita melawan kata-kata tersebut.perkara ini telah ditanyakan oleh para sahabat kepada nabi..lawan la kata-kata hati tersebut sesungguhnya ia daripada syaitan.Saya mematahkan kata-kata hati itu terutama didalam solat dengan sembahyang berjemaah dan sewaktu imam membaca ayat-ayat didalam solat, kita belum membaca yang wajib atau selepas mmbaca ayat-ayat didalam solat sementara menunggu imam habis membaca,saya mengamalkan dengan berzikir didalam hati.tetapi jangan diucapkan takut membatalkan solat.jangan biarkan hati kosong dan lalai walaupun didalam solat sekali pun.Fahami makna bacaan didalam solat dan ingatlah bahawa setiap kali kita bersolat Allah akan menghadapkan wajahnya yang mulia kepada hambanya yang sedang menyembahnya.Banyakan berdoa agar kita terhindar dari kata-kata yang berdetik di dalam hati….yang baik dari Allah dan yang buruk dari kelamahan dan kejahilan saya.Perbetulkan saya ustaz sekiranya salah…wallahhualam……

  287. As Salam, Terima kasih Ustaz. Sungguh terkesan di hati di dalam mencari keredhaan Allah.

  288. Subhanallah.Setiap bait kata dan perkataan benar2 menusuk kalbu dan buat hari ini menangis dan benar2 insaf.
    Ustaz,teruskan menulis terutamanya tentang hati dan Allah.
    Ustaz diberikan Allah kebolehan untuk menulis yang bukan biasa-biasa.Tapi satu penulisan yang terlalu hebat,yang mampu menyentuj hati2 terutama hati yang benar2 memerlukan kalam taujihat untuk bangkit semula.
    Allahu.😭

Tinggalkan komen

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.